Kanye West og Jay-Z: Watch The Throne Tour, Philips Arena, Atlanta

Kanye West og Jay-Z, Watch The Throne Tour, Philips Arena, Atlanta

Da de to megastjerner Kanye West og Jay-Z annoncerede, at deres sprængfarlige fællesprojekt "Watch the Throne" ville overtage verden med en nordamerikansk turné, gik der et lys op for mig. Efter et fremragende fællesalbum, der udkom tidligere på året og perfekt mikser de to kæmpers respektive stile, kunne en koncert kun blive overvældende. Kanye og Jay skuffede næppe nogen. Ballet blev åbnet med The Thrones absolutte superhit "H•A•M" fremført på to separate platforme, der fungerede som videoskærme med frygtindgydende dyr, og så var stilen ellers lagt fast til en bidsk aften med en overordentlig endefuld af en sætliste.

Koncerten i Philips Arena var den første af i alt 28 af slagsen, og det kunne desværre godt mærkes. Både på publikum og de to frontfigurer. Ingen af tilhørerne var helt sikre på, hvad der var os i vente, som det ofte gælder med to så markante typer som Kanye og Jay-Z. Hovedpersonerne led også under nogle startproblemer, blandt andet ved "Who Gon' Stop Me", hvor Jay-Z måtte sande, at hans øresnegl kiksede, og nummeret måtte stoppes. Hvordan klarer en ægte superstjerne sådan en suppedas? Jay gjorde det eneste rigtige. Han bad om at få skruet op, så han kunne høre ATL (lufthavnsforkortelse for Atlanta, red.) lave noget larm. Derefter fuldførte trone-kongerne nummeret a cappella, som om alt var planlagt.

Efter et par numre, hvor gruppens anden single "Otis" også – noget overraskende – indfandt sig, fandt kongerne endelig melodien, og bedst som numrene fra "Watch the Throne"-albummet var så voldsomme, at publikums entusiasme var tæt på at flå taget af og dermed ødelægge den måske kommende NBA-sæson for Atlanta Hawks, der har hjemmebane i Philips Arena, tog koncerten en uventet drejning.

Først blev publikum budt på en ordentlig velkomst, men så forlod Kanye scenen, og Jay-Z begyndte pludselig på "Where I'm From", som kendere nok vil vide er fra hans andet solo-album "In My Lifetime, Vol. 1." Af uforklarlige årsager – måske er det fru Beyoncés graviditet – virkede Jay-Z noget indadvendt, og koncerten faldt også en smule i kadence. Sean Carter, som er Jays borgerlige navn, var underligt fraværende og havde svært ved at få jerngrebet om publikum, der dog tydeligt var bekendt med både Jay-Z, Kanye West og "Watch the Throne."

Heldigvis – ud af det blå – dukkede Kanye op med ordene "La la laaaa la, wait 'till I get my money right", og så eksploderede hele arenaen igen, mens Kanye fremførte "Can't Tell Me Nothing" med et kæmpestort dollargrin tværs over sit markante ansigt.

Overraskende solonumre

Ovenstående er, desværre for Jay-Z, en god indikator på resten af koncerten, der i ret store træk – noget overraskende for en "Watch the Throne"-turné – bød på solo-numre fra de to. Jay-Z trak det korteste strå, da der blev uddelt entusiasme, dog med enkelte afstikkere som hans megahits "Izzo" og "99 Problems". Til sammenligning var Kanye West, der i øvrigt er født i Atlanta, sprængfyldt med energi og kærlighed til verden. Især under hans næstsidste solo-sæt, hvor hits som "Runaway" og "Heartless" blev skudt ud til publikum fra en hjerte-rød og fem-seks meter høj platform, var kærligheden overalt i Atlanta. Ikke mindst på Kanyes opfordring om, at kærestepar skulle holde godt fast om hinanden til "Runaway", der primært handler om altid at skræmme kvinder, han godt kan lide, bort.

Efter 34 numre forlod megastjernerne scenen til et gigantisk bifald, der naturligvis resulterede i, at kongerne vendte tilbage med tre ekstra-numre, og efter totalt 37 numre, skulle man tro, at ørerne var trætte, men nej. Publikum ville have mere, og Kanye West og Jay-Z kunne have fortsat i timevis. Ikke mindst på grund af deres professionalisme og mange mega-hits, der gør det svært at se, at Kanye og Jay blot er "...to unge mænd fra Chicago og Brooklyn, der havde en drøm," og derfor Made It In America. Det gjorde de også i Atlanta, og det eneste, der kunne have løftet niveauet yderligere ville være en mere oplagt Jay-Z og gæsteoptrædener fra Beyoncé og Frank Ocean, der er centrale brikker på "Watch the Throne"-albummet.