Heather Nova: Lille Vega, København

Heather Nova, Lille Vega, København

Heather Nova: Lille Vega, København

Anmeldt af Kristoffer Kræn | GAFFA

Den smukke bermudianske singer/songwriter Heather Nova har efterhånden spillet en række koncerter i lille Danmark. Det er da heller ikke så underligt, eftersom hendes kanonstore popularitet hos vores naboer mod syd, Tyskland, har smittet lidt af på os danskere. Heather Nova er nemlig ved at have en habil dansk fanbase, og det blev udslagsgivende for hendes glimrende koncert søndag på Lille Vega i København.

Heather Nova indledte sin aften med at give et publikum den smukke "Everything Changes," fra sit nye album "300 Days at Sea". Det var en rolig start, hvor Nova, kun assisteret af en stille guitar og en bunke computerstyrede strygere, lagde en fortryllende stemning over det propfyldte spillested. Problemet med starten var egentlig kun, at en gruppe sejlende berusede briter råbte op i baren bagerst i lokalet, og dermed kvalte en pæn sjat af det drømmende lydbillede, Heather Nova forsøgte at male. Så passede et par spritstive tilhørere bedre ind i "Heart and Shoulder", fra albummet "Siren" udgivet i 1998, der i højere grad bød på gungrende trommer og en hvinende guitar, fra de resterende to bandmedlemmer, som var listet på scenen mellem første og andet nummer.

Heather Nova er ikke bare en smuk og talentfuld sanger. Hun er charmerende, på en både tilbagelænet og tiltalende måde.

"Da jeg gik ned ad en gade her i kvarteret i morges på min søndagstur, slog det mig hvor alsidig jeres by er," siger hun. "Jeg kom gående ned ad en af gaderne, der er hyggelige cafeer og hippe mødre, med deres smarte barnevogne, indtil jeg træder ned på en gade, hvor der er alle de her underlige sexbutikker og røde lamper. Det viser hvor alsidig jeres by er."

Og lige så alsidig er Heather Novas musik. Der er stor forskel på numrene i hendes repertoire. For de country- og bluesinspirerede numre er der tråd og basgang nok til at spille et mellemstort koncertsted op. For de stille ballader er et sted som Lille Vega tilpas. Men Heather Nova havde en del af sine mere rockede numre med søndag aften, og derfor kan det godt ærgre lidt, at koncerten var rykket fra Store til Lille Vega.

Som tredje nummer fik vi "Save a Little Piece of Tomorrow," efterfulgt af "Like Lovers Do" og en af yndlingsnumrene blandt Heather Nova-fans, "Island".

I midten af sættet var der en mere stille periode, før sangerinden fra Bermuda efter 1 time og 20 minutter gav ekstranumrene "Stay" og "Walk This World". Et langt sæt, som man kunne håbe, når en kunstner har otte album i bagagen. Alligevel kunne Heather Nova være blevet ved i en time mere, uden at publikum ville have mistet modet. Desværre svigtede den ellers så imponerende vokal en smule mod slutningen, hvor de høje toner et par gange blev skingre, og et par pitch-fejl sneg sig ind.

Men Heather Nova kom med både lune anekdoter, et dygtigt band og et trods alt velsmurt stemmebånd. En flot præstation, der var tæt på at være endog rigtig god.