The Beach Boys: The Smile Sessions, 2 cd

The Beach Boys
The Smile Sessions, 2 cd

2 x CD / Capitol
Udgivelse D. 01.11.2011
Henrik Friis

Efter ni måneder i studiet og mange hundrede optagelser med kvarte som hele numre, overgange, ideer m.v. opgav Beach Boys' kreative geni Brian Wilson i forsommeren 1967 albummet, der var udset til at overtrumfe Beatles' Revolver – og knækkede mentalt sammen, grundet en blanding af forventningspres, overperfektionisme, mistet overblik, intern band-uro, lsd m.v.

Der hár været udslip siden fra den hellige gral, og i 2004 ny-indspillede Wilson selv sit eget bud på SMiLE. Men først her 45 år efter har han (via tre producere) endelig fået mentalt overskud til at sy en udgave sammen af de oprindelige optagelser.

En Sgt. Pepper-konkurrent? Nix! Lytteværdigt? Klart! En herlig psykedelisk rejse rundt i et eventyrland af surf, vaudeville, cirkus, sødmefulde Disney-kor, grumme musikalske storme, splittergale indfald (hør bare ekstramaterialet, som fortæller en del om, hvad de øvrige Beach Boys blev udsat for) – men også utrolig smukke melankolske popnumre (især Surf's Up).

Alt sammen fragmenter og dele, som hørbart har hængt sammen og ledt frem til næste sekvens. Men hvor Wilson lige så klart også har villet vende hver en sten på hundredevis af måder (der findes angiveligt over 30 Heroes and Villains-klip på 5 cd-box'en fra samme sessions) i stedet for at fokusere og afslutte. Hvorfor det dybest set også har krævet nutidens tekniske muligheder at sætte det hele sammen til noget, der minder om en helhed i stedet for datidens saks og tape. Ud over en noget mere klarhjernet Wilson.

Den rigtige SMiLE kommer jo aldrig – men dette er et fint bud. Den her slags musik laves ikke mere: Der er MEGET højt til loftet.

Så fem stjerner for selve albummet – ekstramaterialet har fine ups, men også downs.