Larsen And Furious Jane : Teater Grob, København

Larsen And Furious Jane , Teater Grob, København

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Igennem mange år er den samme historie blevet fortalt om Larsen & Furious Jane. Bandet har væltet sig i gode anmeldelser, men er, hamrende ufortjent, aldrig rigtig nået ud til et bredt publikum. Den historie kan der skrives endnu et kapitel til efter koncerten på Teater Grob på Nørrebrogade, hvor kun cirka 100 mennesker mødte op for at se Danmarks bedste orkester gøre comeback efter to et halvt års livepause.

Aftenens koncert er en del af Audio:Visual-koncertrækken hos CPH:DOX-festivalen. Som navnet antyder betyder det helt praktisk, at bandet er ledsaget af en række ret fine visuals på storskærm, som, uden at forstyrre musikken, underbygger det stemningsfulde rum. I det hele taget gjorde Teater Grob en flot kulisse, selvom man under første nummer, "Living The Dream", som også åbner det seneste album, "Dolly", sad med en bange anelse. Vokalen var simpelthen mikset helt skævt i forhold til resten af lyden, men heldigvis fik den rette person skruet på den rette knap, og herfra var alt fint. Egentlig kunne man godt kritisere at vokalen aftenen igennem lå lidt langt tilbage, og det kunne være svært at høre, hvad Torsten Larsen sang, men det virker som et meget bevidst valg fra bandets side, og Larsens vokal kommer på den måde til at virke som et ekstra instrument. Det virker godt, men det er altså ikke lige i aften, at man skal studere tekster.

Selvom det er over to år siden Larsen & Furious Jane sidst har spillet live, så må man være imponeret over, hvor fantastisk sammenspillet en enhed de er. Kommunikationen, både internt på scenen og til publikum, er stort set ikke eksisterende. To små tak er, hvad vi får, helt sikkert et stilistisk valg, men måske også båret af den nervøsitet og koncentration, som præsentationen af det nye materiale har medført. Vi får dog også et par sange fra den mesterlige "Zen Sucker"-plade, hvor særligt "Snakes in the Grass" fremstår som et af aftenens højdepunkter, hvis man skal udpege nogen.

Før man ser sig om er vi desværre allerede ved koncertens slutning. Otte sange på 45 minutter er nok lige på den korte side, specielt når man er i så godt selskab, men til trods for klapsalver og forventninger om et ekstranummer, så indtager Torsten Larsen kun scenen igen for at sige tak for i aften og forklare, at det altså ikke kan blive til mere, desværre.