Aqua: Skråen, Aalborg (turnéstart)

Aqua, Skråen, Aalborg (turnéstart)

Aqua: Skråen, Aalborg (turnéstart)

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

I oktober udgav Aqua deres første album med nye sange i 11 år, "Megalomania". Torsdag aften indledte de så deres Danmarksturné på Skråen i Aalborg.

Første halvdel af koncerten var præget af mudret lyd og overstyrede mikrofoner. Lenes stemme gik såmænd ganske fint igennem, men Dif lød hæs og utydelig under de første numre. Det var især slemt under åbningsnummeret "Playmate to Jesus". I øvrigt et nummer, der kompositorisk viser, at bandet, ligesom de fleste af deres fans, er blevet lidt mere voksne. Dog ikke mere voksne, end at de følger op med "Cartoon Heroes" og "Dr. Jones".

Ud over den mudrede lyd, så kendetegner Aqua første halvdel af koncerten med en afslappet tilgang til deres performance. Der er ikke tale om noget vildt sceneshow, men nu er tiden jo også en anden. Og det fungerer fint på Skråens scene på sådan en almindelig torsdag. Det hele er lidt mere afdæmpet. Ingen vilde kostumer eller parykker. Alle er afslappet klædt, og Lene i denim fra top til tå. Scenen er tilmed meget spartansk prydet. Faktisk bærer den ikke andet end musikere, instrumenter og lys.

Der synes endda at være konsensus mellem bandets optræden og publikums festgear i de første tre kvarter. Selvom de gamle hits vækker genhørsglæde, så fester de fremmødte fans ganske behersket. Folk på Skråens balkon så ligefrem ud til at have brug for genoplivning. De opførte sig meget beherskede. Også da Aqua senere fik sat mere gang i festen. Aftenens mest livlige festabe var uden tvivl backing-guitarist Frederik Thaae (A Kid Hereafter).

Efter en kort velkomst fik vi mere Aqua anno 2011 med "Like a Robot". Et nummer, der kompositorisk viser, at Aqua fortsat gerne vil være et partyband. Det forvirrede mig lidt. Og jeg kommer i tvivl om, hvad kvartetten kan og vil med koncerten. Det var svært at vurdere, om deres performance var tilpasset de rolige nordjyder, eller om bandet allerede ved turnéstart var trætte af turnélivet.

Og Aqua-balladerne "Mama Said" og "Aquarius" gjorde mig ikke klogere. Især "Aquarius" trækker stemningen helt ned på hyggeniveau. Det nummer vakte ingen genhørsglæde, så folk valgte at stå og snakke. De var helt sikkert kommet for at høre de gamle tyggegummipophits.

Festen starter, og bussen kører

"Så starter festen", lover Lene efter den ringe "How R U Doin'". Dog skal vi først lige have en anekdote om tilblivelsen af debutalbummet i et sommerhus i nordjyske Gøl. Det gav lidt billige point hos gæsterne. Men så kom der også mere tempo på musikken. Vi fik en række af de nye, noget enslydende festnumre. Og vi fik "My Oh My" pakket ind i den nye Aqua-lyd. En lyd, som mine anmelderkolleger har ytret deres mening om, så det holder jeg mig fra. Personligt synes jeg, at den nye lyd gør de gamle hits mindre irriterende. Det klædte især "Roses are Red", men også "Candyman", som Dif præsenterede som house, og han supplerede præsentationen med den tidstypiske frase "så kører bussen". Tidstypisk i forhold til nummerets oprindelse, forstås. Og de gamle numre i den nye indpakning blev modtaget pænt – også hos de gamle fans.

Næsten som forventet, så fik storhittet "Barbie Girl" en del af publikum til at synge omkvædet allerede under introen. Den bagerste del af salen tog dog genhøret med sindsro, men nu var det jo også en hverdagsaften. Desuden er "Barbie Girl" ikke den eneste, der er blevet 14 år ældre.

Det ordinære sæt blev rundet af med "If the World didn't Suck (We'd All Fall Off)" efter et fejlslagent forsøg på at hype det nye TV2-talentshow "Voice", hvor Lene er meddommer, mens hele herligheden blev rundet af med "Around the World".

Selvom Aqua fik publikum mere med under anden halvdel af koncerten, så har jeg svært ved at udpege særlige højdepunkter. "Back to the 80's" fremkaldte nogle hvin, men ellers var der ikke noget, der fik det til at rykke i mig. Omvendt var der heller ingen udprægede lavpunkter, synes jeg. Det var med andre ord en koncert på det jævne.

En bedre lyd, et senere koncertstarttidspunkt og lidt mere attitude fra Dif og Lene ville måske kunne resultere i en firstjernet oplevelse.

Se flere koncertdatoer og køb billetter via GAFFA Live