Mikael K og Klondyke: Atlas, Aarhus

Mikael K og Klondyke, Atlas, Aarhus

Mikael K og Klondyke: Atlas, Aarhus

Mikael K & Klondyke har fået en del mediedækning for deres seneste album, "Udkantsland". Sågar et indslag i TV-Avisen blev det til, og meget højere kan man ikke nå pr-mæssigt herhjemme. Forklaringen er givetvis, at albummet tager udgangspunkt i det nok så omtalte Udkantsdanmark, eller Den Rådne Banan om man vil, generelt fra en lidt mere positiv vinkel, end man oftest ser dette stykke Danmark beskrevet i de danske medier. Mikael K, der er født og opvokset i Aalborg og i 12 år var bosat i København, flyttede nemlig for cirka tre år siden til Vendsyssel, mellem Løkken og Vrå og tæt på Vesterhavet, og det har givet ham inspiration til en stribe nye sange, der tager udgangspunkt i hans nærmiljø, hvor der er 600 meter til nærmeste nabo.

Nu er Mikael K trods alt ikke den eneste dansker, der skriver sange om skæve eksistenser i provinsen – bare spørg Allan Olsen, Johnny Madsen eller Poul Krebs – men en god historie er det stadig, og Mikael K er da også en glimrende sangskriver. Han og hans band Klondyke er nu i fuld gang med en Danmarksturné, der blandt andet har rundet forsamlingshuse langt fra storbyer – herunder Børglum Forsamlingshus, hvor der er var fyldt – men også rammer større byer. Blandt andet Atlas i Aarhus, hvor cirka 75 fortrinsvis siddende publikummer – mange i alderen 40 plus – var mødt op torsdag aften.

Mikael K på sang og guitar havde fået følgeskab af de to mangeårige makkere, Anton Johannes Hejl på theremin og bas og Per Lange på trommer, slagtøj og en smule programmering. Åbningsnummeret var den nærmest romantiske ballade "En Sang Fra De Sorte Bakker" med Hejl på stemningsfuld theremin. Sangen stammer fra "Udkantsland", men allerede ved anden sang greb Mikael K tilbage i det fine bagkatalog med "15 Graders Frost", en sang, der udspiller sig i Amsterdam i, ja, 15 graders frost.

Konkrete personer og lokaliteter

Mange af Mikael K's sange er portrætter af mere eller mindre virkelige personer i konkrete geografiske lokaliteter. Tidligere, på albummet "Verdensmand", var vi rundt om i verden – "Fra Bagdad Til Ground Zero", som en af sangene hedder – andre gange er vi på Vesterbro, hvor Mikael K som nævnt boede i en årrække, og på det seneste udspil befinder vi os så primært i det nordvestlige Jylland. Her finder vi blandt andet "Pigen I Marken", inspireret af Mikael K's 75-årige nabo, en evig ungkarl og hans unge kvindelige landbrugspraktikant fra Ukraine. En interessant og velskrevet fortælling om to stille eksistenser, vi ellers sjældent hører om i de danske medier, eller sange for den sags skyld.

Mikael K & Klondyke havde delt deres koncert op i to sæt. Første sæt var primært afdæmpet, med akustisk guitar, kontrabas og whiskers på trommerne, mens andet sæt var mere elektrisk, både hvad angår guitar og bas, ligesom der kom mere slag i trommerne. Der var dog undtagelser i begge sæt – både strøm på i første og akustiske indslag i andet, indtil en sprunget guitarstreng satte en stopper for den akustiske guitars videre færd. Første sæt var nærmest en ligelig fordeling af numre fra det nye album og bagkataloget, mens de ældre sange fik mere plads i anden halvdel af koncerten, der sammenlagt strakte sig ud over næsten to en halv time, blandt andet grundet Mikael K's fyldige introduktioner til de enkelte sange.

Det var dog hverken kedeligt eller langtrukkent, selvom stemningen heller ikke blev decideret intens denne aften. Der var dog koncerten igennem dømt begavet og tankevækkende underholdning med velskrevne tekster, godt musikerskab og også fine sange. Mikael K er nemlig en habil sangskriver med god sans for det melodiske, hvilket gennem hans små 10 år i Klondyke er kommet til udtryk i stærke, nærmest poppede og hitpotentielle sange som "Hvis Din Mund Gav Kys", "Luftkaptajn" og "Solskin På Nørreport Station", som vi alle fik denne aften.

De nye sange på "Udkantsland" er mere folk-orienterede end tidligere, og flere trækker på traditionelle melodier, men det fungerer stadig. Man kan kun undre sig over, at Mikael K stadig fremstår som en lidt isoleret og lettere overset eksistens på den danske sangskriverscene. Et eller andet siger mig dog, at han har det meget godt dér i Udkantsland.