F.U.K.T.: Studenterhuset, Aalborg

F.U.K.T., Studenterhuset, Aalborg

F.U.K.T.: Studenterhuset, Aalborg

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Arkivfoto

Danske F.U.K.T. er på tur i det danske land for at promovere deres nye album "Falling". De er midt i deres efterårsturné, da de kommer på Studenterhuset i Aalborg og spiller for cirka 100 mennesker inklusive undertegnede.

Da jeg oplevede dem selvsamme sted i 2006, foregik koncerten i husets café. I denne omgang indtog F.U.K.T. scenen i den store sal. Måske en lidt for stor scene i Aalborg til et band som F.U.K.T. De synes ikke at have fået en betydeligt større nordjysk fanskare siden dengang i 2006, hvor de ellers havde fantastisk godt fat i de fremmødte mennesker. Jeg husker, at jeg var meget begejstret.

"Er I klar på noget fucking bas?"

F.U.K.T. har også et fint tag på deres trofaste støtter under denne koncert. Iført grå hættetrøjer, indtil det blev for varmt for de fire herrer i bandet, lægger de ud med en blanding af dubstep og progressiv elektronisk musik. Men tempoet forbliver faktisk begrænset under det meste af sættet. Deres drum'n'bass-lyd er generelt blevet ret dubbet. Den energi, jeg oplevede i 2006 udeblev.

"Er I klar på noget fucking bas?" spørger bassist Lars Halvorsen. Han er manden i front, men Anders Meinhardt på trommer er naturligt nok også en frontfigur. F.U.K.T. har ikke nogen fast forsanger. De er drum'n'bass. De har typisk haft gæstevokalister med. Dog ikke denne gang. Og det var ærlig talt lidt skuffende. Det meste af vokalen kom fra de laptops, som de øvrige medlemmer, Rune Rawson og Casper Meinhardt, bestyrede.

Selvom Lars og Anders gjorde det godt, så var den præprogrammerede lyd meget dominerende. Det gjorde, at live-følelsen røg lidt. Og i disse elektroniske tider, så endte det hele med at minde mere om et dj-sæt tilsat live-elementer end en egentlig koncert. Ikke mindst på grund af den manglende vokalist. Det ville klæde F.U.K.T. at udvide bandet med et femte medlem, der kan håndtere sit stemmeorgan og en mikrofon. Måske de kunne indlemme Young MC, som de havde med i 2006. Han fungerede godt som forsanger i den konstellation.

Bandet har endda oplevet kommerciel succes ved at tilføre vokal på et af deres numre på det nye album. Det er med P3-hittet "Farligt", hvor de har Bai-D fra Suspekt med som gæst. Jeg siger ikke, at F.U.K.T. skal lave radiohits, men drum'n'bass er ikke det samme som klassiske symfonier, så det kan hurtigt blive lidt ensformigt. Og det virkede da også lidt tamt, da "Farligt" rundede koncerten af uden Bai-D eller en levende substitut for denne. Bai-D var bare med på Mac'en.

Jeg skal ikke leve i fortiden og sammenligne med 2006, hvor jeg ville have givet fem stjerner, hvis jeg dengang havde oplevet dem i embeds medfør. Men mere tempo og mere, levende vokal ville have pyntet gevaldigt på denne optræden.