Maroon 5: Falconer Salen, København

Maroon 5, Falconer Salen, København

Maroon 5: Falconer Salen, København

Anmeldt af Sohail Hassan | GAFFA

Maroon 5 med Adam Levine i front er hottere end nogensinde efter endnu et jordskælvshit, Moves Like Jagger fra deres aktuelle tredje album. Så det kan ikke undre, at når de netop nu gæster Danmark på deres Hands All Over Tour, var Store Vega ikke stor nok. Koncerten blev flyttet til Falconer Salen, som denne aften var fyldt med et forventningsfuldt publikum i alle aldre.

Lægger hårdt ud

Maroon 5 er om ikke andet, så sublime hit-smede. De har haft succes med deres funky rytmeguitar-baserede rock-pop-sound, der går rent ind. Det seneste af slagsen er Moves Like Jagger, hvilket de ufortrødent lægger ud med til publikums store begejstring. Ikke noget med at gemme det mest aktuelle hit til ekstra-nummeret. Levine tager selv Christina Aguilera-stykket i midten.

Levine er flankeret af James Valentine på guitar, og de er klart dem, som fylder mest på scenen og tegner sig for det meste i musikken. Derudover er der trommer, bas og to på keys. Et forholdsvis simpelt band. Levine giver den dog også på rock-spade engang imellem.

Hit på hit

Koncerten fortsatte derudad, hvor det ene nummer hurtigt afløste det andet. Fra starten frygtede man, at det blev en juke-boks-performance uden nærkontakt og overraskelser. Det holdt også nogenlunde stik. Næste nummer var pop-rockeren Harder To Breathe og så den mere rolige Sunday Morning, og derefter funk-rockeren If I Never See Your Face Again (dog uden Rihanna). Imellem numrene var der lige tid til et kort "Hello Copenhagen!" og en kort sing-a-long med publikum. Gruppen fortsatte med endnu et pletskud fra det nye album, Misery, og den ligeledes iørefaldende og dansevenlige Makes Me Wonder og Give a Little More. Altså indtil videre kun hits.

Lyden er ikke i orden

Endnu engang var lyden i Falconer Salen bare ikke i orden. Adam Levines vokal druknede ofte, når bandet gav den gas, og generelt manglede der detaljer i musikken, som bare blev til højtlydende spektakel og dåse-lyd. Det blev ikke bedre af, at der er ekstremt meget rumklang i salen.

Og endnu engang oplevede man, at scenen bare er for lav, når man har ståplads på gulvet. Flere gange skulle man stå på tæer for at følge med, selv om man er højere end gennemsnittet.

Anden halvleg rummede mere sjov

Tempoet blev sat lidt ned med mindre kendte numre som The Sun, Secret og Never Leave This Bed. På dette noget sene tidspunkt i koncerten kom der enkelte overraskelser, da Levine pludselig slog over i Tina Turners What's Love Got To Do With It, og senere fik vi guitarsoloer og lidt sjov battle mellem Levine og Valentine. Tempoet røg lidt i vejret igen på hittene Wake Up Call, Stutter og This Love, som sluttede koncerten efter en lille time.

Men der var planlagte ekstranumre, hvoraf det første var det mindre vigtige titel-nummer på både det seneste album og touren, Hands All Over Me, og derefter det uundværlige første hit She Will Be Loved. Ligesom man troede, gruppen ikke havde flere, ryster de lige et til ud af ærmet. På denne sidste sang fik Levine både fortalt historien om bandets start, flirtet med pigerne og sagt ordentlig tak for støtten til de danske fans. Bedre sent end aldrig.

Man savnede ikke noget. Maroon 5 kom godt igennem alle hits og alle albums. Og i sidste ende var der alligevel lidt plads til at komme i kontakt med publikum. Alt i alt en tilfredstillende oplevelse, bortset fra den ringe lyd, som næppe er bandets skyld.