Alen Meskovic
Ukulele-Jam

Alen Meskovic: Ukulele-Jam

Bog / Gyldendal
Udgivelse D. 29.09.2011
Ole Rosenstand Svidt

I første omgang havde jeg sorteret denne bog fra i anmelderbunken. Dels er det en roman, dels er det en roman, der ikke har musik som hovedtema. Alligevel begyndte jeg at læse den, og efter endt læsning står det klart, at dansk-bosniske Alen Meskovic' debutroman "Ukulele-Jam" fortjener omtale i GAFFA-regi. Det er nemlig en roman, hvor rockmusikken ganske vist ikke er hovedpersonen, men dog spiller en vigtig birolle.

Romanen handler om teenagedrengen Miki og foregår under borgerkrigen i Jugoslavien i første halvdel af 90'erne. Miki er bosnisk, og i romanens begyndelse bliver han og hans forældre fordrevet fra Bosnien af serberne og må indlogere sig i en flygtningelejr i Kroatien i form af et tidligere feriecenter. Mikis storbror er forsvundet, efter alt at dømme taget til fange af serberne.

I flygtningelejren bor Miki og hans familie under trange kår, og det er her, rockmusikken kommer ind i billedet. Miki er nemlig stor musikelsker, og han bruger især den mere aggressive musik, heavyrocken, punken og grungemusikken som flugt fra den triste og usikre hverdag. Familien er fattig, og der er knaphed på varer, men Miki bytter kopierede bånd med de andre unge i flygtningelejren og får derigennem kendskab til både grunge, heavy og punk, Nirvana, Metallica, Iron Maiden, Ramones og mange flere. Senere begynder han så småt at skrive sangtekster og spille guitar, sidstnævnte mest for at kunne gøre indtryk på pigerne. For Miki er teenager, og hormonerne suser rundt i kroppen, også selvom der er krig, granaterne falder, og landminerne springer lige i nærheden. Miki frekventerer også en bar, hvor de spiller heavy og punk – Ukulele, hedder den, deraf romanens titel.

Før internettet og mobiltelefoner

Da vi befinder os i begyndelsen af 90'erne, er vi i tiden før internet og mobiltelefoner, og de unge eks-jugoslaver udveksler altså musik på gammeldags vis med kassettebåndskopier, der går fra mand til mand. Undertegnede var også teenager dengang, og jeg kan tydeligt genkalde mig følelsen af at opdage et nyt band og så forsøge at finde musik med det. Det var, med al respekt for internettets fortræffeligheder, en større og dermed mere spændende jagt end i dag, hvor man bare kan google sig frem til det hele, men det kunne man ikke dengang – og hvis man så var så uheldig, at ens land var i borgerkrig, så kunne man heller ikke lige suse i den nærmeste pladeforretning.

Alen Meskovic har skabt en velskrevet og gribende – delvis selvbiografisk – fortælling om den svære teenagetid med alt, hvad den indebærer af lykkelige og ulykkelige forelskelser, spirende seksualitet, problemer med forældre, usikkerhed om uddannelse og fremtid og ikke mindst opdagelsen af den store og fascinerende rockmusik – sat ind i en kontekst af uvished på et ganske andet plan, nemlig et land i opløsning. Og Meskovic formår at balancere alvor og løssluppenhed, tragik og komik fint over for hinanden. Ofte er der ikke langt fra tragedie til farce i det borgerkrigshærgede romanunivers.

Et enkelt irritationsmoment rummer bogen dog også. Ud over de utallige referencer til kendte vestlige rocknavne som de førnævnte omtaler bogen også en række jugoslaviske rockbands, men navnene på disse er oversat til dansk, og det virker forvirrende. Hvem er de meget omtale Hvid Knap og Beskidt Teater eksempelvis? Er det fiktive bands eller eksisterende grupper, hvis navn blot er fordansket? (Det sidste er tilfældet, afslører, nåja, Google.) Jeg ville have foretrukket navnene på originalsproget for at bevare illusionen – så kunne de have været oversat i en note.

Dette er dog petitesser, som ikke skal forhindre mig i varmt at anbefale Alen Meskovic' "Ukulele-Jam", som i øvrigt ikke er inddelt i underafsnit, men i bånd med hver sin musikalske overskrift: "Panorama Blues", "Mikis Scoresange", "Trash & Heavy" et cetera. Godt fundet på, og endnu bedre skrevet.

Alen Meskovic: "Ukulele-Jam", roman, 394 sider, vejledende pris 299,-