Real Estate: Lille Vega, København

Real Estate, Lille Vega, København

Real Estate: Lille Vega, København

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Lige så stor afstand der er imellem Real Estates hjemstat New Jersey og til Californien, lige så stor forskel er der på vejret en råkold decemberaften i København og så til de surfende solskinstoner som Real Estate dyrker.

Real Estate starter koncerten helt uden advarsel stående bag bagtæppet, som da det glider fra, viser bandet badet i et varmt gult lys, som står perfekt til deres solskinspop. Og selv om der udspiller sig nogle småkaotiske scener i salen, så giver det faktisk en ret god dynamik. Der er allerede fra koncertens start en virkelig god stemning i den udsolgte sal, og når bassisten tømmer endnu en øl på scenen, jubler folk ligefrem.

Ondere tunger end denne her ville måske hævde at Real Estate spiler den samme sang om og om igen; de har i hvert fald en karakteristisk lyd som de har holdt sig stramt til på deres to plader. Denne aften er det dog som om lyden er blevet lidt rundere frem for de til tider noget skarpe guitarklange fra albummene. Den ene nye sang vi får, viser da heller ingen ændringer i lydbilledet, men det virker nu alligevel ret godt på sådan en kold og grå vinteraften.

Publikum virker også til at skulle bruge et afbræk fra de mørke aftener; der er efterhånden startet en ret god fest, og "It's Real" indbyder ligefrem til fællessang. Midt på aftenens sæt, lige da man så småt kan mærke en lille smule monotoni indfinde sig, trækker Real Estate et velkendt men virkningsfuldt kort, coversangen. Der bliver meget passende for bandets lyd givet hæder til det engelske band Felt, og herfra er det som om at koncerten løsner lidt op. Lydmanden som indtil videre har kæmpet en kamp med en bas, som har været svær at styre, vågner op, og problemerne herfra forsvinder også.

I de få pauser bandet bruger til at stemme, viser publikum sig en anelse utålmodige og råber straks efter bandet, men det bliver taget med godt humør, og Real Estate virker i det hele taget som et rigtig sympatisk orkester. Rygtet siger også at bandet har planlagt deres tour efter at de kunne ramme København en fredag eller lørdag, på grund af de mange piger der kom til bandets sidste koncert. På vej ud af Vega bliver der også holdt godt hof i foyeren.

I det hele taget er det en dejlig aften i selskab med Real Estate, og hvis man er lidt hårdt ramt i den mørke tid, så er Real Estate en glimrende kur. Da de desværre ikke kan spille hver aften, kan man passende ty til pladerne. De lyder som en solskinsdag.