The Who
Quadrophenia - Director's Cut

The Who: Quadrophenia - Director's Cut

Box / Universal Music
Udgivelse D. 12.12.2011
Espen Strunk

Jeg har en meget stor musiksamling. Hundredevis af lp'er, dvd'er, bokssæt, you name it. Men sjældent har jeg i mine hænder holdt et så gennemført lækkert, æstetisk produkt som nærværende, mastodontiske genudgivelse af The Whos konceptuelle nøgleværk fra 1973. Originalalbummet fordelt over to cd'er i ny, remastereret udgave. Tre cd'er med demoer. 100 siders bog med et ekstensivt essay af Townshend, fotografier og optryk af samtidige dokumenter. Herudover håndskrevne tekstskitser optrykt på karton og filmplakat i fuldt format. Well, såvidt formen.

Musikken? Den holder – naturligvis – stadig i dén grad. Det fører for vidt her at referere handlingen i denne The Whos anden såkaldte "rockopera", så lad mig nøjes med at konstatere, at temaerne på tekstsiden er klassisk Townshend, det vil sige kredsen om utilpassethed udmøntet i lige dele oprørstrang og livslede. Musikalsk er det The Who på toppen af deres formåen, umiddelbart efter Tommy (1969) og det kuldsejlede, konceptuelle projekt Lifehouse, som i stedet for at blive en ny rockopera blev til milepælen Who's Next (1971).

Og så kom Quadrophenia, hvor alt ganske enkelt går op i en højere enhed: Moons vanvittigt virile trommetæskeri, Daltreys potente vokalpræstationer, Entwistles bundsolide baslinjer og sidst, men ikke mindst, Townshends sangskrivning og distinkte, dynamiske guitarspil, hvad enten der piskes en storm op på den akustiske guitar, dvæles i flot fingerspil eller sendes huggende, elektriske riff direkte i mellemgulvet på lytteren. For fanden, hvor er det fedt!