x
Thomas Dybdahl: Store Vega, København

Thomas Dybdahl, Store Vega, København

Thomas Dybdahl: Store Vega, København

Anmeldt af Ivan Rod | GAFFA

Det er muligt, at der er mange, der ikke ved, hvem Thomas Dybdahl er! (Jeg kender flere). Men trods det jordnære kunstnernavn og en billetpris på 250 kr. var der udsolgt, da den norske singer-songwriter gik på scenen i Store Vega onsdag aften. Nogen ved helt altså, hvem han er.

Faktisk er han i Danmark så etableret et navn, at han har kunnet lande en aftale med Vega om at skabe en tradition og fremover – hvert år op til jul – give en koncert i Vega. Dét meddelte han i hvert fald fra scenen i aftes. Og dét lover jo godt. Især for dem, der var så uheldige ikke i tide at få købt billet til årets (jule)koncert.

Årets (jule)koncert var ikke en egentlig julekoncert. Faktisk blev der ikke spillet et eneste julenummer. Til gengæld dykkede Thomas Dybdahl og hans band generøst ned i deres eget righoldige bagkatalog, og herfra fremdrog de gaver til fanskaren, som for en stor dels vedkommende instinktivt vidste, hvad det var, der ville dukke op.

Numre som Cecilia, A Lovestory og One Day You'll Dance For Me, New York City blev spillet til publikums udtalte glæde. Og dét på en måde, som ledte tankerne tilbage til en singer-songwriter som Jeff Buckley.

Så udtalt et slægtsskab var der i perioder mellem Buckleys udtryk og univers og Dybdahls ditto, at spørgsmålet indfandt sig: Er Dybdahl en kopivare eller en original? Instrumenthåndteringen og den kunstneriske tone – melankolien – syntes og synes at være den samme. Og alligevel var og er der noget særegent over Thomas Dybdahls musik. Noget særegent dragende. En særegen ro. Og samtidig energi. Som onsdag aften blev modsvaret af en udtalt ro og energi hos det aktivt lyttende publikum i Vega.

Dybdahls nordiske melankoli – som ikke bare er indbefattet i tonen, men også en del af hans tekstuelle univers – slog igennem med stor kraft. Uanset om han spillede med sit band eller som solist gik på scenen med et ekstranummer som Still My Body Aches. Publikum var som grebet om hjertet og med på melankolien.

Både som sanger og guitarist og komponist formåede Dybdahl således at bevæge. Selv om hans udtryk sine steder er meget minimalistisk, bestående af gentagelse på gentagelse, virkede det. Koncerten var gennemført flot.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA