Spleen United
School Of Euphoria

Spleen United: School Of Euphoria

CD / Copenhagen Records
Udgivelse D. 30.01.2012
Michael Jose Gonzalez

Hvis man har fulgt bare en lille smule med i Spleen Uniteds gøren og laden de seneste år, vil man vide, at dette deres tredje album efterhånden har været i støbeskeen i en rum tid, og heldigvis bærer bandets anstrengelser og perfektionistiske tilgang til musikken frugt. Elektrorockens velmagtsdage på den danske musikscene er for længst forbi, og derfor giver det god mening, at Spleen har valgt at gå den elektroniske planke helt ud med et gennemført, helstøbt og uregerligt album, der trækker lytteren rundt i en vidunderligt farverig manege af aggressive beats, elegant sangskrivning og pågående hooks.

Det er eksplosive sager, der lægges an til med den eminente førstesingle Days Of Thunder, og man skal edderbrodereme være mere end usædvanligt stivnakket for ikke at lade sig rive med af den formidable cocktail af pågående energi og let melankolske catchy omkvæd, der eksekveres smukt af en velsyngende Bjarke Niemann. Der er blevet skrevet meget om Gitte Nielsens medvirken på albummet, og den tidligere fru Stallone gør det faktisk rigtig godt og leverer en forførende vokal på lækkert kælne Misery, der så absolut har hitpotentiale.

Ud over den Flaming Lips-samplende Loebner, der smager lidt for meget af gammelt Daft Punk, er der nærmest ikke skyggen af et svagt nummer på School Of Euphoria, der ganske rigtigt lægger op til eufori det meste af vejen, og som uden tvivl kan betegnes som Spleens hidtil bedste album, og et foreløbigt hovedværk i karrieren. Nårh ja, og så har den stilfærdigt betagende It's A Wild Life desuden krystalklart potentiale til at få titlen som årets bedste danske nummer. Formidabelt.