Pil & Liv, Mixtune For Cully og Deer Bear: Musik Aarhus Festival, Train, Aarhus

Pil & Liv, Mixtune For Cully og Deer Bear, Musik Aarhus Festival, Train, Aarhus

Anmeldt af Line Bang | GAFFA

Pil og Liv ****
Duoen Pil og Liv lægger for. De har tidligere blandt andet spillet til Spot Festival og på Musikcaféen, og er også tydeligt ganske scenevante, men endnu ganske blottede for kendis-krukkeri. De takker ydmygt for bifaldene imellem numrene og synes publikum er noget så "søde". Sangene er fine, stemningsfulde popballader, og søstrenes stemmer komplementerer hinanden på så ubesværet og harmonisk vis, som var de skabt til det. Pil og Liv skriver efter eget udsagn kun sørgelige sange, og særligt med nummeret "Fist fights" bliver stemningen nærmest knugende. Men aftenens set byder nu også på friskere og mere lette numre som "Paperbag" og "7, 8, 9, 10", der viser duoens mere poppede side.

Rollefordelingen på scenen er typisk storesøster Pil på guitaren og lillesøster Liv med førstevokalen, men på et tidspunkt skifter guitaren hænder, så lillesøster kan forsøge sig med den på nummeret "Sleep", hvilket hun klarer ganske flot. Hun har forinden bedt publikum om ikke at være for hårde ved hende, men det er slet ikke nødvendigt. Århusianerne virker ganske godt tilfredse med at have fået vores helt egne Tegan and Sara, og vi kommer helt sikkert til at høre mere til dem fremover, om ikke andet så når deres første album udkommer en gang i foråret

Mixtune For Cully****
Hvis aftenens først band er hjemmevante, må Mixtune For Cully nærmest kunne betegnes som gammel i gårde. Debutalbummet er helt tilbage fra 2008, og følges op i foråret 2012 med "Season of Silence". Derudover er forsanger Aage Hedensted tidligere mødt i adskillige andre sammenhænge i det aarhusianske musikliv, ikke mindst indierockbandet Yellowish. Mixtune For Cully er blevet præsenteret som hans soloprojekt, men det har dog ikke forhindret ham i at medbringe et syv mand højt band som akkompagnement. Af instrumenter ses blandt andet cello, melodika, vibrafon og trompet. Det tegner festligt, og det bliver det.

Selvom aftenens stiltema er singersongwriter/folk er Mixtune for Cully ikke blege for at sætte tempo på og indimellem svinge sig op til et mere indierocket lydbillede, men aldrig så snart er et nummer afsluttet med skærende guitarstøj, før et nyt starter betagende følsomt med Aage Hedensteds melankolske røst.  Han halvt undskylder overfor de trofaste tilhørere, der eventuelt måtte være til stede, hvis de savner kendte numre fra første album. Men han har simpelthen så mange nye sange, der må prøves af. De må hermed siges at være testet med succes. Aftenens sæt afsluttes dog med "the Aircrafts" fra første album, så man virkelig kan mærke genkendelsens glæde bølge gennem det nu tætpakkede Train.

Deer Bear****
Aftenens sidste navn har et par ep'er bag sig, men også et egentligt debutalbum lige på trapperne. De respektive bandmedlemmers musikalske fortid ligger temmelig langt fra hinanden (dødsmetal vs. elektropop) men på forunderligvis er dette endt ud i det enkle, akustiske univers, som Deer Bear bevæger sig i. Bandnavnet kan godt give associationer til nordiske skove og bjælkehytter, ligesom stormlygterne, der er placeret på og ved scenen. Og der er også noget vinterligt køligt og lidt tungt over Deer Bears melankolske folkpop.  Særligt på numre som "Sunrise" og "Like Every Sun" lægger man virkelig mærke til, hvor godt Anne Hjort og Lars Bjørn-Hansens stemmer underbygger hinanden, sørgmodigt, men smukt.

Titelnummeret fra det kommende album "The Other Side" er nok er det, der kommer mest op i tempo. Derudover er der ikke lagt op til de store rytmiske udskejelser, men snarere en rolig rejse gennem et dunkelt vinterlandskab. Enkelte gange kommer publikum til at klappe, før et nummer er spillet til ende; det er ærgerligt, men jo egentlig bare et udtryk for, at de ikke kender Deer Bear helt endnu. Det skal de nok komme til.

Alt i alt en smuk og stemningsfuld aften på Train, som man forhåbentlig kan se frem til at gentagelse af næste januar.