First Aid Kit
The Lion's Roar

First Aid Kit: The Lion's Roar

Album / Wichita / VME
Udgivelse D. 23.01.2012
Pelle Sonne Lohmann

De svenske Söderberg-søstre Klara og Johanna levede ikke helt op til den glimrende debut-ep Drunken Trees (2008), da de i 2010 udgav debutalbummet The Big Black & The Blue, som led under fraværet af personlighed. Nu er den elskelige duo tilbage med album nummer to, som til gengæld til fulde indfrier de forventninger, som altid har været knyttet til det akustisk funderede folk-navn.

Klara og Johannas overdådige vokalharmonier tager sig endnu mere frydefuldt smukke ud end nogensinde, instrumenteringen er fornem og fuldendt, og så er The Lion's Roar slet og ret et oven ud solidt værk, når det kommer til medrivende og iørefaldende sangskrivning, der appellerer til såvel hjerte som hjerne.

Der er fortsat noget evindeligt bittersødt over First Aid Kit, der denne gang har kreeret den ene mere umiddelbart skønne og opløftende sang efter den anden, men som samtidig konstant tumler rundt med et stærkt og gennemført sørgmodigt tekstunivers. Denne dualisme er naturligvis ikke Klara og Johannas opfindelse, men de har med nærværende album kreeret et pragteksemplar på, hvordan man bedst og mest overbevisende håndterer den.

Den forunderlige tosidighed lyser flot op på et værk, der er blevet til med særdeles kyndig hjælp fra Bright Eyes-manden Mike Mogis, og som tæller storslåede stjernestunder i det labert melankolske titelnummer, den piskende og reference-spækkede Emmylou, den bas-boblende Blue, den længselsfulde To A Poet, den skovbunds-duftende Wolf og mariachi-vidunderet King Of The World, som lukker og slukker dette eksklusive bal.