Emeli Sandé
Our Version Of Events

Emeli Sandé: Our Version Of Events

Album / Virgin Records
Udgivelse D. 15.02.2012
Sohail Hassan

Et gudsbenådet nyt sangskriver-talent ser dagens lys og giver en velfortjent oprejsning til det ellers generelt set synkende niveau på dagens musikscene. Denne gang fra Aberdeen, Scotland, dog med en far fra Zambia. Sandé har allerede inden dette debut-album gjort sig bemærket som sangskriver og har leveret numre til så prominente brittiske pop-navne som Leona Lewis, Cheryl Cole SugaBabes og Tinie Tempah m.fl.

Som artist, og især efter en performance på springbræt-programmet Late Night With Jools Holland, er hun blevet forståeligt rost og anbefalet af navne som Simon Cowell, Adele, Coldplay og Alicia Keys. Hun har været opvarmningsnavn for sidstnævnte og er det på Coldplays nuværende turné. Sandé skriver sange med højt lyrisk niveau og leverer dem med melodi i stemmen og vokal, som dirrer af indlevelse.

Trods det noget out-datede break-/triphop-beat på første single Heaven og den slående lighed med det gamle Massive Attack-hit Unfinished Sympathy er den gået rent ind på hitlisterne i flere lande. Resten af albummet er renset for breakbeats. Det er meget traditionelt fremført pop, men med solide melodier og vokalarrangementer eller sagt på en anden måde høj kvalitet. Der er flere numre, som skinner på debuten, bl.a. My Kind Of Love, Next To Me og Daddy.

Siden hun som ti-årig lærte at spille klaver, har hun skrevet egne numre. Alt på albummet er ikke imponerende, men hendes talent er ikke at fornægte. Hendes personlighed dominerer alle numre og der er ingen tvivl om, at Emeli Sandé vil blive en indflydelsesrig og eftertragtet spiller på fremtidens musikscene. Hun fremfører dog selv sine numre bedre end nogen anden, så forhåbentlig vil hun fokusere på det.