Jedi Mind Tricks: Voxhall, Aarhus

Jedi Mind Tricks, Voxhall, Aarhus

Jedi Mind Tricks: Voxhall, Aarhus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Jedi Mind Tricks har i de sidste to årtier været en institution i undergrundshiphoppen med deres umiskendelige og kompromisløse tilgang til rim over takter. Grundlæggerne Vinnie Paz og Stoupe har siden midten af 90'erne spyet hardcore-hiphop ud med blandt andre Jus Allah, der ad flere omgange har været fast medlem.

Desværre har den roste producer Stoupe (med det fængende tilnavn the Enemy of Mankind) valgt at kaste håndklædet i ringen og har ikke bidraget til produktionerne på sidste års album, Violence Begets Violence, der er det syvende fra gruppen.

Den voldsforherligende gruppe har været i landet af flere omgange de seneste år - senest sidste forår som del af den store undergrundsgruppe Army Of The Pharaohs, der også inkluderer velrenommerede undergrundsrappere som Reef Tha Lost Cauze, Celph Titled og Chief Kamachi, og som fik fine anmeldelser i GAFFA. Det var nu ikke hele banden, som man forventede denne aften på Voxhall i Aarhus, men barren er høj i forhold til flows og levering i hele den store gruppes kunnen.

Kæmpe stjal opvarmningen

Danske 4Pro lagde ud denne aften og præsenterede et anonymt show, hvor han fik spillet numre fra sit debutalbum "Konsekvens" med Es som beatstyrer på sine egne produktioner og med sangeren David Dieu som joker. Slagelse-rapperen fik dog ikke gang i publikum og præsenterede sidste nummer ved at proklamere, at "I er en flok pæne pikhoveder" inden han forsvandt.

Herefter var det den kæmpestore King Magnetics tur til at få gang i publikum, hvilket man må sige, at han gjorde med bravur. Efter to numre var armene i vejret til beats og fanfarer fra Es bag mixerpulten, og stemningen var betydelig højere, end man kunne forvente på en torsdag aften.

King Magnetic er en smilende kæmpe, der rager over to meter op i luften og som er tilsvarende vægtig at se på. Sammen med sin synligt mindre co-rapper GQ blev der rappet i pingpong hen over scenen og ikke mindst nede blandt publikum, der tog godt imod undergrundsmaterialet.

Dynamikken imellem den lille GQs hurtige sætninger og den to hoveder højere Magnetic raspede stemme fungerede rigtigt godt, selvom rimene nogle få gange gik tabt i farten. Som et af de mange medlemmer af Army Of The Pharaohs kunne King Magnectic afslutte et energisk show, der indeholdt rap over Jay-Z's "Public Service Announcement"-beat og ikke mindst hymnen "Godflesh".

Jedi Minds holdte sig til voldsklassikerne

De seneste plader fra Jedi Mind Tricks har mildest talt været af svingende kvalitet, og den hyldede producer Stoupes exit fra gruppen har også fået en del påtale i hiphop-kredse. Men hvad gør man så, når ens bedste album ligger mere end 10 år tilbage i tiden? Det eneste rigtige at gøre er naturligvis at holde en fest med alle voldklassikerne fra "Violent by Design"-albummet, og det må siges, at den åndelige leder Vinnie Paz har forstået pointen.

Den brede italiener-amerikaner entrede scenen med DJ Kwestion, en storsmilende Jus Allah og backuprapperen Crypt The Warchild og satte sikkert og effektivt gang i publikum fra start. Numre som "Sacrifice", "Heavenly Divine" og "Retaliation" kom i en hitparade, der fortalte publikum, at det er de gamle Jedi Mind Tricks, der holder mest vand.

Flere af numrene blev dog præsenteret i afkortede versioner, ofte fordi pladerne bliver gæstet af de mange dygtige rappere fra Army Of The Pharaohs-kollektivet, hvilket er ærgerligt, da Vinnie Paz og Jus Allahs ret ensformige flows ofte har godt af lidt afveksling. En andet tilbagevendende problem for amerikanske rappere på besøg i landet er de lidt uheldige dj-sæt, som ikke altid er af højeste kvalitet. DJ Kwestion er en habil en af slagsen og fik vist et par wordcuts, men danske hiphoppere er vokset op med verdensmestre inden for genren, og så skal der meget til for at imponere.

Det var ikke ting, der ødelagde fællessangen på det joviale nynne-omkvæd på "Blood in Blood Out" og responsen på bangeren "Heavy Metal Kings" med det totalt usigende "Murder, murder"-omkvæd og med en stagedivende King Magnetic, for at det ikke skulle være løgn. Men publikum var med på spøgen og skabte en fest med rapperne på scenen og de hårdtslående samplebeats. "Why try to fix something, when it ain't broken?" rappede Jus Allah på et tidspunkt, hvilket må siges at være et mantra for Jedi-rapperne.