Pil & Liv
Hangovers

Pil & Liv: Hangovers

CD / Gateway Music
Udgivelse D. 26.03.2012
Pelle Sonne Lohmann

I Canada har de Tegan And Sara, i Sverige har de Johanna og Klara Söderberg, og herhjemme har vi nu ikke længere blot Kirsten & Marie, men også Pil & Liv, der ligeledes gør sig i akustisk funderet indiepop af den folk-inspirerede slags. Med forbilleder i stærke skikkelser som Feist og Ane Brun er Pil & Liv på henholdsvis 22 og 21 år endnu et skud på stammen af uimodståelige og knuselskelige duoer spundet om tætte søstre med noget på hjerte og en musikalsk mission af de både betydelige og betagende.

Assisteret af produceren Kent Olsen har de jyske piger, der allerede sidste år gjorde væsen af sig med en rost koncert på Spot Festival og de i radioen flittigt spillede singler Paperbag og Relationship, begået et nydeligt og eftertænksomt debutalbum, der først og fremmest med sine mange mol-akkorder og mørkt slagne lyrik fremstår gennemført i sin evindeligt tyste tristesse. Her er betragtelige højdepunkter i form af de nævnte singler, der besidder et for albummet atypisk kækt og muntert udtryk, den lækkert gyngende Sundays og den drilskt legesyge 7 8 9 10, og Hangovers er overordnet en absolut vellykket størrelse.

Værket fremstår dog en anelse skrabet, og man kunne godt have ønsket sig, at der var blevet kælet lidt mere for produktionen, og at den relativt righoldige instrumentering var kommet lidt mere til sin ret. Hertil kommer, at man indimellem savner en fylde og en substans, som kunne have været med til at løfte det ellers overvejende vedkommende albums mere lette og luftige numre, der somme tider tangerer det uinteressante.