Kirsten & Marie
Newspeak

Kirsten & Marie: Newspeak

CD / Playground Music
Udgivelse D. 23.04.2012
Pelle Sonne Lohmann

To år er der gået, siden tvillingerne Kirsten & Marie udgav den særdeles lovende ep Kirsten & Marie, og nu foreligger så omsider de 60'er-inspirerede folkpop-søstres reelle debutalbum, der spækket med sirlig, eftertænksom og bittersød musik et langt stykke hen ad vejen indfrier de høje forventninger, der unægtelig har været til værket.

Det starter fuldstændig fantastisk med åbneren The Moon, som slet og ret besidder international klasse af ypperste kaliber, og som med sine overdådige vokalharmonier, sine kompositionsmæssigt frydefulde twists og sit sofistikeret melodiske format er en tankevækkende trumf af rang. Havde resten af albummet bare tilnærmelsesvist holdt niveau, var vi uden tøven ude i både fem og seks stjerner.

Det gør det ikke, men her er dog bestemt andre storslåede øjeblikke i kraft af særligt den både dystert ulmende, dramatisk indpiskende, mørkt stryger-indsvøbte og vanligt vokal-vidunderlige Before Tonight, den lifligt legesyge og dynamisk klappende Car og den ambitiøst episke Snowflakes From The Sun.

Resten af albummet halter en smule efter de nævnte godbidder og lader således noget tilbage at ønske - indimellem bliver det hele en smule stillestående og uinspireret, men det synes åbenlyst, at tvillingernes kolossale talent med tiden vil folde sig yderligere og mere stabilt ud. Kedeligt bliver det dog aldrig, og med Newspeak understreger Kirsten & Marie atter en gang, at de elskelige hoveder har noget på hjerte og oven i købet forstår at formidle stoffet på en såvel smuk som rørende og indtagende måde.