Østkyst Hustlers: Fatter Eskil, Aarhus

Østkyst Hustlers, Fatter Eskil, Aarhus

Østkyst Hustlers: Fatter Eskil, Aarhus

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Det startede angiveligt som en improviseret ekstrakoncert, efter at 90'er-fænomenet Østkyst Hustlers var blevet genoplivet sammen med Humleridderne, Faktaposen og ikke mindst MC Einar, hustleren Nikolai Peyks første store kreation, på "Respekt – Fra Dengang Til Nu"-touren. Efter den stort opsatte koncert i Scandinavian Congress Center i 2010 spillede gruppen en lille efterfølgende intimkoncert på Fatter Eskil i Aarhus, hvor publikum var med på legen og råbte med i kor på hustlernes 90'er-hits.

Koncerten med publikum i øjenhøjde og god stemning inspirerede de aldrende herrer fra østkysten, og det er siden blevet tradition, at gruppen besøger den hyggelige beværtning i påsken. For at det ikke skulle være løgn, så var det første, der skete, en forsikring om, at de tre kumpaner kom tilbage næste år til det ufede Jylland. Så vidt, så godt.

Når det så er sagt, så formåede Østkyst Hustlers om nogen at komme ud over genredefinitionen af dansk rapmusik og ramme den brede befolkning med vittige og satiriske tekster på et let forståeligt dansk uden de store krumspring i flows og rim. Den brede appel til både unge og gamle gav sig også udslag i publikumssammensætningen, hvor det så ud som om, at mor havde taget teenagesøn under armen for at høre noget "rigtig rapmusik", og hvor man havde fornøjelsen af at kunne overhøre samtaler om pasningsordninger og boliglån, mens L.O.C. drak sin hjerne ud i højtalerne.

Bluesede beats og langsomrap

Live-bandet satte gang i festen med en funky intro med tilhørende klassisk talkbox, sådan som enhver Den Gale Pose-koncert ville have startet for 15 år siden. En lækker og gennemført instrumentering, der fra sporede publikum ind på den kombination af funk, blues og rock, som har udgjort den vigtige baggrund for Østkyst Hustlers' univers.

Jazzy H og Bossy Bo var hurtige til at hoppe op på den lille scene fra publikumsrækkerne sammen med kapelmesteren Nikolai Peyk, der for at sætte tingene på plads greb mikrofonen og proklamerede, at i aften ville vi ikke høre noget "progressiv støjrock eller strikhue mp3-dj's med GPS-baseret teknologi", for det her var gammeldags funkmusik, og der må man jo give den gamle ret.

Gruppen lagde hårdt ud med klassiske hits som "Håbløs", "Bla Bla Bla" og "Hvor Cool Kan en Hvid Mand Blive". Lyden på det lille spillested var ganske habil til at præsentere både teksterne, hvor der egentlig ikke skete s'meget, og om snøreskoene på Nørrebro fra de to rappere, men også give det rette tilbagelænede soundtrack til røverhistorierne.

Både bandet med Peyk på guitar og forskelligt maskineri og rapduoen i front så ud til at nyde situationen og stemningen på Fatter Eskil denne aften. Bossy Bo og Jazzy H (iført de obligatoriske solbriller fra en forgangen tid) valgte at gøre brug af mikrofonstativerne, hvilket understreger det tilbagelænede tempo og den bluesrockede inspiration.

Fællesrap og hygge

Der var afstikkere til især Så Hold Dog Kæft-udgivelsen i Hustlernes bagkatalog med numre som "Kyssesvinet", "Møntvask" og "Tredje Til Højre", men ellers var der fuld fokus på nationalklenodiet Fuld Af Løgn, der også i anden afdeling af koncerten dominerede.

Det var bestemt også her, at det dedikerede publikum kunne fællerappe med på hele vers. Da signatursangen "Hustlerstil" og verdens længste rap, der startede hele historien om de oversmarte rappere fra stenbroen og deres "Ankomst" til Randers blev præsenteret, var det fremført som et stort kor på det lille spillested. Der gik "Penge Ind På Torsdag" og vi fik firserspade på "Fuld Af Løgn", før der gik old school-fest i den med beatbox, en Sugarhill Gang-fortolkning og MC Einars "Ahr Der" alt til publikums fornøjelse.

Måske var de to frontrappere ikke helt skarpe i de langsomme leveringer, måske gik der lidt for meget shots og hygge i den på scenen, og måske var firsersoloerne egentlig unødvendige. Men Østkyst Hustlers står stadig for en afvæbnende selvironisk coolness, selvom man er blevet lidt grå i toppen og har fået en vielsesring på den mikrofonholdende hånd. Men med satiriske kommentarer til 90'ernes livsstil med glasborde, vinrack og gusten hud, med en folkelighed og med gennemførte bluesrock-beats er de tre Hustlers bestemt værd at mindes med som et af det årtis mest populære rap-fænomener.