Kúra : Spot Festival, Katapult, Aarhus

Kúra , Spot Festival, Katapult, Aarhus

Kúra : Spot Festival, Katapult, Aarhus

Anmeldt af Mikkel Drejer Bertelsen | GAFFA

Lukkevagten på Spot Festival 2012 gik til det dansk/islandske electroband Kúra. Publikum havde stillet sig i kø i god tid for at få den sidste indsprøjtning musik inden gæsterne flød ud i den århusianske nat, og oprydderne overtog herredømmet på Godsbanen.

Koncerten foregik på en af Godsbanens store scener, Katapult, og inden koncerten gik i gang stod et fluorescerende blåt UV-lys ud på publikum og fik alle festivalarmbåndene til at lyse op.

Så kom det fire mand store band på scenen og begyndte nummeret "Anchor" i en slæbende facon med både tungt backtrack og en tung trommerytme, der blev gjort endnu mere dvælende i kraft af Fanney Ósk Þórisdóttirs storladne stemme, der var badet i ekko, så alle ord kunne høres adskillige gange. Ekkoet var i passager afpasset rytmisk og udgjorde et fint supplement til den ellers dybe og rungende musik.

Lige pludselig skiftede lyset fra den kølige blå nuance til blodrød og andet nummer "Gold", der ligesom lyset udviste mere hjerteblod, med et lidt mere storladent udtryk og en anelse mere rocket, men stadig med den tykke ekko-effekt på Þórisdóttirs stemme, der lød som Pernille Rosendahl fra Swan Lee-tiden, men med den charmerende islandske engelsk-accent som Björk i særdeleshed er kendt for. Nogle små glockenspiel-toner var her med til at bryde den tunge rock.

Tredje nummer var gruppens største hit "Gógó", der lagde ud med en guitar der var sendt til ukendelighed i distortion som klædte nummeret fint, men her blev vokalens ekko-effekt et irritationsmoment, der ikke som sådan tjente noget formål og gjorde nummeret en anelse 90'er-poppet med en kitchet synth-lyd og en ekstremt diskant lilletrommelyd på trommeslagerens drumpad.

I nummeret "Joe" veg Kúra lidt fra deres stil med en intro der gjorde brug af en distortet guitar med masser af tremolo og i baggrunden en maskinel lyd, der blev forvrænget så meget at den til sidst lød som den bankende puls fra ultralydsscanner.

Koncerten sluttede med en presserende formaning fra bandet i nummeret "Follow Your Heart", der var svøbt ind i bas-toner, som for alvor satte Katapults lydanlæg på prøve. Titlen blev messet igennem hele nummeret og bekræftede undertegnedes fornemmelse af, at Kúra er et band, der fokuserer mere på lyde og grooves end på sange, hvilket kunne resultere i nogle lidt for jam-agtige passager i en ellers rigtig stemningsfuld sidste koncert på Spot Festival.