Outlandish
Warrior//Worrier

Outlandish: Warrior//Worrier

CD / A:larm Music
Udgivelse D. 28.05.2012
Sohail Hassan

Drengene fra Brøndby Strand er blevet til mænd og har en tung arv at løfte. På femte album er det helt vildt, som Outlandish er vokset og har rykket sig som kunstnere. Isam har aldrig lydt bedre, og det samme kan faktisk siges om både Waqas og Lenny. Musikken på det nye album er god blanding af forskellige genrer, der alle er forbundet af et pop-udtryk og mange steder overraskende gennemtænkt og velproduceret af mange kompetente navne som svenske Moh Denebi, Astma & Rockwell, amerikanske Mahogany og danskerne Providers, Chief1, Rune RK, Pitchshifters, Turkman Souljah og Pilfinger.

Gruppen fortsætter til dels deres velkendte El Moro-hiphop og rap-stil, men albummet domineres stadig af følelses- og politisk-ladede pop-ballader om verdens skæve fordeling af velfærd, fordomme, menneske-skæbner osv. I modsætning til forrige album, som savnede den gennemførte Outlandish-magi og kant, så vender de på det nye album stærkt tilbage til deres styrke og med numre som titelnummeret (en overraskende stil-fuld pop-ballade fra Chief1)'s hånd) rammer de nye højder. Et nummer som på en måde retfærdiggør deres drejning væk fra legesyg uptempo hip-hop og partymusik i retning af seriøse pop-ballader. De mange øvrige melodiske pop-rock-sjælere rummer ikke samme lækre hook og potentiale som titel-nummeret. Hen over albummet bliver de en kende for jamrende og kedelige.

Outlandish udgiver nu på det langt mindre pladeselskab Labelmade og begrunder det bl.a. selv med, at det har været langt nemmere at tage beslutninger. Det afspejler sig i, at dette femte album igen rummer noget at den leg, som kendetegnede deres første par album, og det er opløftende at høre up-tempo numre fra drengene igen såsom reggaebaskeren Better Days, en af pladens bedste skæringer, der kun mangler Wafande på gæste-rap. Et potentielt sommerhit. Og feel-good-klub-nummeret TriumF af Providers.

Albummet er en tilbagevenden til den gode form, men formår kun til dels at ramme den nerve og leve op til det potentiale, som deres musikalske arv dikterer. Til gengæld kan albummet ikke øve retfærdighed i forhold til, hvor fantastiske Outlandish er på en scene i dag. De mange års erfaring og de mange internationale koncerter har givet dem en udståling og udtryk live, som kan mærkes.