The Ting Tings: Skive Festival, Scene 2

The Ting Tings, Skive Festival, Scene 2

The Ting Tings: Skive Festival, Scene 2

Engelske The Ting Tings var årets første internationale navn på Skive Festival, da de indtog Scene 2 klokken 18.30. Gruppen er såvel i studiet som live en duo alias de to sangere og multiinstrumentalister Katie White og Jules de Martino, og det skulle hurtigt vise sig, at de to ikke behøvede ekstra mandskab for at spille Skive-publikummet varmt.

The Ting Tings lagde dog også hårdt ud med gennembrudshittet "Great DJ" fra debutalbummet "We Started Nothing" fra 2008 – det med omkvædet "the drums, the drums, the drums". Bag trommerne sad Jules de Martino, mens Katie White spillede guitar, og begge sang. En del af musikken blev dog afviklet via backtrack. Nummeret er en af The Ting Tings' stærkeste sange og et godt eksempel på deres groovy powerpop baseret på temmelig minimalistiske kompositioner, og det faldt i god jord hos publikum.

I "Hang It Up" kastede Katie White sig ud i sin vanlige rolle som leadvokalist, og har hun ikke den store stemme, har hendes rappende lillepigevokal en frækhed, der passer fint til den ukomplicerede musik. I dette nummer spillede Jules de Martino guitar, mens trommerne blev afviklet af et forprogrammeret spor. "Give It Back" var en fræk lille duet, og i "Guggenheim" skiftede Jules de Martino undervejs fra guitar til trommer, hvilket gav sangen en ekstra dynamisk dimension. Et lille fif, han anvendte flere gange.

"Hit Me Down Sonny" fra gruppens andet og seneste album, dette års "Sounds From Nowheresville", var umiddelbart et lavpunkt, da nummeret nok er iørefaldende, men ikke særlig melodisk, men The Ting Tings havde her en positiv overraskelse i ærmet, da en af deres hårdtarbejdende roadier pludselig blev hevet ind for at spille en glimrende guitarsolo – aftenens eneste af slagsen, for både Katie Whites og Jules de Martinos guitarspil er mere diskret, om end fint. Et trick, der tog kegler ligesom Katies White senere spil på først en loop-pedal, siden en stortromme med Ting Tings-logo.

Senere fik vi den mere rave-orienterede "Hands", hvor de to musikere afviklede al musik på keyboards, og Katie White fik uden problemer publikum til at klappe og synge med på det finanspolitisk ukorrekte omkvæd "Clap your hands if you're working too hard." Hun var da også mange gange i løbet af koncerten ude på den lille catwalk foran Scene 2 og gav dermed publikum muligheden for at komme helt tæt på hende.

Efter en lille time og 11 sange lukkede og slukkede The Ting Tings med deres andet store hit, "That's Not My Name", også fra 2008-debuten. Dette tog ligeledes kegler hos publikum og satte en streg under, at man ikke behøver være mere end to på en scene, bare man kan betjene et par instrumenter hver og har lidt backtrack og sjove indfald i ryggen – og så nogle gode sange. Som duo når The Ting Tings ikke op på niveau med navne som The White Stripes eller The Black Keys, men de kommer alligevel langt med enkle, men effektive virkemidler.