Malk De Koijn : Skive Festival, Scene 1

Malk De Koijn , Skive Festival, Scene 1

Malk De Koijn : Skive Festival, Scene 1

Man er oppe mod hårde odds, når man skal anmelde Malk de Koijn. Gruppens ekstremt kreative tekstunivers lægger ligesom op til, at man skriver noget, der er bare tilnærmelsesvis på niveau med de tre ordjonglørers kreationer, men det er svært ikke at føle sig bagud på point. Og så må man helst ikke kalde dem tre bananer, ingen kan nå, for det har såvel de selv som alle de andre anmeldere gjort så tit, og man skal også være tilbageholdende med referencerne til gruppens fiktive ophav Langestrand, for det er også gjort så tit. Til gengæld kan man trøste sig med, at gruppen i flere interviews har fortalt, at de bruger rigtig lang tid på at skrive deres tekster. Det er ikke noget, der bare vælter ud af dem, selvom det virker sådan. Pyha, så er jeg mere rolig, og mine mindreværdskomplekser er lidt mindre.

Torsdag aften stod Malk de Koijn på scenen på Skive Festival for første gang, oven i købet den store Scene 1. Et bevis på, hvor folkelig gruppen er blevet med årene. Trioen udgav i september sidste år deres første album i ni år, "Toback To The Fromtime", der på forunderlig vis holder det høje niveau fra forgængerne "Smash Hit In Aberdeen" (1998) og "Sneglzilla" (2002). Siden da har de givet koncerter for udsolgte huse over hele landet og er nu rykket udendørs, hvor de denne sommer også kan opleves på NorthSide Festival og Grøn Koncert.

Hvor Malk de Koijn tidligere har præsteret de helt store kostumemæssige udstyrsstykker live, var de denne aften klædt i ganske almindeligt tøj, med Geolo G's solbrilleklædte kasket som eneste gimmick. Traditionen tro optrådte gruppen uden band i ryggen, med Tue Tracks' dj-pult, forklædt som ghettoblaster, som eneste musikalske rekvisit. Det skulle imidertid være rigeligt til at sikre underholdningen. Når teksterne er så fremragende, som tilfældet er med Malk de Koijn, er det vigtigt, at man kan høre, hvad der bliver rappet, og det kunne man heldigvis i Skive. Både Blæs Bukki, Geolo G og Tue Track stod klart frem i lydbilledet, og de rappede alle fortrinligt med sømløse flows. Tue Track beviste, at mænd godt kan multitaske ved skiftevis at rappe og mikse og scratche på højt niveau, og hans ekstremt veloplagte arbejde med dj-pulten gjorde koncerten så levende, at man til tider fik indtrykket af, at man befandt sig foran et liveband, der improviserede sig frem.

Sætlisten fokuserede i nogen grad på det nye album, men der blev også plads til ældre favoritter som "Radion Ska Kneppas", "Jernskjorten", "Fågt Op I Skalle", "Vi Tager Fuglen På Dig", "Kosmisk Kaos" og "ÅÅÅ Mæio". Højdepunkterne stod nærmest i kø, men skal man fremhæve et, må det være "Kosmisk Kaos", som er Malk de Koijn i deres mest melankolske hjørne, hvor det smukke obotema og de tre lange, rytmisk og rimmæssigt komplekse vers fra henholdsvis Tue Track, Geolo G og Blæs Bukki gik op i en gåsehudsfremkaldende enhed.

Det kan godt være, Malk de Koijn er tre bananer, man ikke kan nå (hov, nu skrev jeg det også), men til gengæld er de tre bananer, der sprutter af vitaminer, og som kan nå publikum, og det gjorde de også i Skive.