The Hives : Northside Festival, Green Stage

The Hives , Northside Festival, Green Stage

Anmeldt af Sten Kloppenborg | GAFFA

The Hives var efter otte års fravær atter tilbage på dansk grund med deres energiske sceneshow og deres seneste album "Lex Hives."

Siden den forrige koncert på Roskilde, som jeg husker som en glimrende koncert, har bandet tilsyneladende strammet yderligere op på den eller ulastelige dresscode og var til aftenens koncert på NorthSide iført høje hatte og smoking.

Der er i det hele taget ikke overladt noget til tilfældighederne når det drejer sig om The Hives' visuelle udtryk. Selv deres medbragte scenetekniker var tænkt ind i den visuelle masterplan. Han var iført Ninja-kostume – naturligvis med et Hives-logo på brystet. Bagtæppet var prydet at en dæmonisk dukkefører der via sine lange snore skulle styre de fem Hives-medlemmer.

Punk-rock'n'roll

Efter en bombastisk klaverintro der fint understøttede illusionen om en marionetteater kom The Hives på scenen og gik i gang med en energisk version af "Come On". Derefter tog  Howlin' Pelle Almqvist som en anden sprechstallmeister over og gav os muligheden for at vælge imellem kommunikation på engelsk, dansk og svensk. Desværre faldt valget på dansk, og vi skulle nu i resten af koncerten trækkes med Almqvists ævlen på et sprog der lå et sted imellem de tre valgmuligheder.

Numrene blev afleveret i et hæsblæsende tempo, og Howlin' Almqvist levede til fulde op til sit tilnavn, godt backet op af guitaristen Vigilante Carlstroem  der kunne hyle lige så højt og længe. Bandet fremstod yderst energiske på scenen, og med en rytmesektion hvor trommeslageren kalder sig Chris Dangerous og bassisten Dr. Matt Destruction er der jo ligesom lagt op til at der bliver tævet igennem – og det blev der. Det virkede som om alle volumeknapper stod på max, og i nogle passager led musikken kraftigt under at det hele skulle se cool ud, hvilket blot inderstreger at det visuelle har absolut førsteprioritet i The Hives.

Hæsblæsende tempo

Sømmet blev forfarende holdt i bund i de første otte numre, og det høje tempo og energiniveau på scenen var efterhånden begyndt at virke en anelse krampagtigt. Bandets heftige punk rock'n'roll er yderst enkel og effektiv. Den fungerede momentvis fantastisk fint sammen med det feststemte NorthSide-publikum, men formen har sine begrænsninger, idet den bliver noget ensformig specielt i de liveudgaver der blev præsenteret her. Vi skulle helt hen i 9. og 10. nummer før den faste riff-formel blev fraveget en smule, og der blev ekperimenteret med et korarrangemet og et guitartema  i nummeret "Wont Be Long"

"Bøffen" til sidst

Efter dette lange tilløb blev der endelig tid til at servere "bøffen" der bestod af bandets efterhånden klassiske nummer "Hate To Say I Told You So", det nye lovende singleudspil "Go Right Ahead" og til sidst "Tick Tick Boom". Disse numre fungerefe fremragende med de tunge let genkendelige riff. Særlig førstnævnte er hyppigt anvendt som underlægning og jingler i radio og tv. Det kunne godt lyde som om at det er disse numre, The Hives forgæves forsøger at klone igen og igen i resten af deres materiale.

Midt i "Tick Tick Boom" fik vi det, der i mine øjne havde været en mangelvare under hele koncerten, nemlig en pause. Her dog på Hives-maner, hvor hele bandet frøs på scenen imens en høj hyletone lød i PA-anlægget. Fin afslutning på en ujævn koncert der kunne have været en langt større oplevelse, hvis The Hives indimellem løftede foden fra speederen og arbejdede lidt med dynamikken i sættet.

Det musikalske indtryk kan ikke bære mere end tre stjerner, men der skal også kvitteres for at The Hives insisterer på at underholde, og at der var fin kontakt til NorthSide-publikummet, så alt i alt en firestjernet oplevelse.