Dry the River : Roskilde Festival, Odeon

Dry the River , Roskilde Festival, Odeon

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Braget fra hinsidan udeblev, da Dry The River satte deres ben på dansk jord for anden gang. Bandet kunne ikke gentage deres bedrift fra Sveriges-koncerten forleden. Som bassisten Scott Miller så fint kommenterede, var det jo middagstid og lidt tidligt på dagen. Med udseende som et hippiekollektiv eller en flok Grateful Dead-disciple varmede London bandet stilfærdigt op på "No Rest", der mod slut blev bygget op til det store episke drama med det grandiose lydbillede som kardinalpunkt. Et varemærke som går igen på debuten "Shallow Red", der udkom i marts.

I hårfin balance

Det melodiske flow er udpræget på "Shield Your Eyes", hvor Will Harveys varme violintoner smyger sig om sanger og guitarist Peter Liddles lyse falset, der står helt klart i lydbilledet. Han præsenterer "History Bend" som den første sang han skrev nogensinde, og hans talent som sangskriver er da heller ikke til at tage fejl af. Det samme kan siges om bandets musikalitet. Bandet får fint forenet deres høje ambitionsniveau med det til tider højtravende lydbillede, som der stræbes imod på det meget fine nummer "New Ceremony". Det glidende basspil og de præcise taktslag på trommerne skaber her en hårfin balance mellem det pastorale og mere jordnære.

Kærkomment klimaks

Alligevel virker det som om bandet kører den på rutinen og er knapt så inspirerede til at sætte ind med det drive, der kunne gøre koncerten ekstraordinær. "New Ceremony" tangerer det kedelige, hvilket bliver meget godt penslet ud af et småsnakkende publikum. Forløsningen kommer først i den afsluttende "Lion's Den", der om noget har været med til at rubricere gruppens blanding af teatralsk drama og alternativ højloftet folk-rock. Dry The River bygger sangen op helt fra bunden for at ende i en tour de force med en elektrificerende klangbund. Et kærkomment klimaks til den halvsløve middagsmesse, der fik "Dry The Rivers" Danmarksdebut til at håbe på et snarligt besøg igen.