Alison Krauss & Union Station : Roskilde Festival, Arena

Alison Krauss & Union Station , Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Den flere hundrede meter lange kø til at komme ind i pitten til koncerten med den amerikanske sangerinde Alison Krauss & Union Station vidnede om, at publikum havde lugtet lunten om en bluegrass-oplevelse af højeste karat. Og publikum blev heldigvis ikke skuffet.

Alison Krauss, der lægger navn til Alison Krauss & Union Station var iklædt en romantisk hvid blondekjole og blå blondecardigan, og hun tog hul på ballet med en forrygende udgave af "Paper Airplane", som viste, at det ikke er for ingenting, at de fleste karakteriserer hendes stemme som engleagtig. Arena var fra første færd tæt kogepunktet, og et kompetent publikum, der virkelig værdsatte bandets musik, viste, at de ikke bare var kommet for at høre Alison Krauss, for bifaldet da guitaristen Dan Tyminski, der i øvrigt er stemmen bag George Clooney i bandet The Saggy Bottom Boys i filmen "O Brother, Where Art Thou?" var næsten endnu større da han sang "Dust Bowl Children". Og efter det medrivende instrumentalnummer "Who's Your Uncle" smilede Alison Krauss sødt og forlegent efter ellevilde klapsalver.

Derpå blev der skruet lidt ned for tempoet på den smukke "Daylight", hvor Alison Krauss sang fremragende assisteret af Dan Tyminski på kor. Det må være enhver sangerindes drøm om en korsanger, og sangen understregede hvor godt de to stemmer supplerer hinanden. Det er som salt og peber, yin og yang, ja, fortsæt selv listen.

På "Let Me Touch You For A While" viste publikum endnu engang, at de værdsatte bandets dygtige musikere, i dette tilfælde dobro-virtuosen Jerry Douglas' fremragende solo. Herefter fulgte et par sjælere, "Ghost In This House" og "Baby, Now That I've Found You" inden Dan Tyminski satte tempoet i vejret med "Rain Please Go Away". Herfra vekslede vokalen på skift mellem Alison Krauss og Dan Tyminski, og det ordinære sæt sluttede med Alison Krauss-perlen "Every Time You Say Goodbye" før Dan Tyminski fik taget til at lette på den grønne lade, som Arena var blevet omdannet til med det efterhånden legendariske nummer "Man Of Constant Sorrow" fra "O Brother"-filmen.

Et stærkt begejstret publikum fik allernådigst to ekstranumre. Først "The Boy Who Would'nt Hoe Corn" med Tyminski i front, og Alison Krauss lukkede ballet med "Any Old Time". Det stramme afviklingsskema på Arena tillod desværre ikke mere, så derfor er der vel bare at tilføje, at vi ringer, når vi har fået høsten i hus i august, og så holder vi en fest igen. Yieehaaa.