Paolo Parisi
Coltrane

Paolo Parisi: Coltrane

Bog / Forlaget Fahrenheit
Udgivelse D. 25.07.2012
Espen Strunk

"You're my lover, don't play no game - just play me John Coltrane!", synger Lucinda Williams et sted, og ud over sådanne mere erotiske anledninger, fungerer plader som My Favourite Things stadig fremragende med et par espressoer og lidt god marokkank hash på en søndag eftermiddag. Mindre solbeskinnet var (aspekter af) Coltranes eget liv, og hans død af levercancer som fyrre-årig er blevet tilskrevet musikerens heroinforbrug.

Over 124 fortæller den italienske tegner og jazzmusiker Paolo Parisi historien om den navnkundige jazzmusiker i enkle, sort-hvide billeder og ordknap stil. Første billedramme: et udsnit af et tilsyneladende koncentreret, mørkt ansigt med en cigaret mellem de let adskilte læber. Ordene: "Lyd er født, vokser og spredes i naturen. det materielles verden (....) Alting er lyd, alting er stilhed og refleksion. Alting fødes, dør og genopstår".

Cool atmosfære

Så er tempoet ligesom lagt for den flimrende historie, som i selve sin fortællestil og streg søger at invokere den cool atmosfære omkring hovedpersonen og hele miljøet. Smøgerne, whiskyen, kaffen og kollegerne - makkere som Archie Sheep, Don Cherry, Cecil Taylor, Ornette Coleman, Albert Ayler og naturligvis mentoren Thelonius Monk, om hvem Parisi lader Coltrane udtale:

"Monk foretrak, at jeg lærte musikken uden at læse noder. "hvis du lærer ved gehør, kommer du bedre ind i den. Han var den første til at lære mig at spille op til tre toner på samme tid. Bassen spiller ikke altid grundrytmen. Hvis man ikke kender sin del, kan man ikke vide, hvor den er. han spille nogle akkorder, og jeg andre. Vi sørgede for at alt passede perfekt sammen. Folk sagde til os: "Hvordan kan I huske alt det der?". Faktisk huskede vi ikke ret meget. Kun den basale struktur. Alle tilføjede, hvad de havde lyst til. I stedet rejste Monk sig og gik rundt om klaveret, udførte en af sine rituelle danse og satte sig på første række. Han var nødt til at lytte til bandet, sagde han".

Flimrende flow

Andre steder brydes den almindelige dialog af næsten ordløse opslag - se bilen med de tavse musikere svinge ind ad den sneklædte vej ved nattetide under skiltet "Motel - 24 hours" på side 25-26, for eksempel. Eller flowet brydes af lange rækker portrætter, stadig i den næsten naivistiske streg. Musikalske kolleger. De fire skolepiger, som blev dræbt af en bombe som Ku Klux Klan havde placeret under gulvet i en Baptistkirke på 16th Street (i New York, forstås).

Snapshots fra en Black Panther Party-demonstration. Flimrende og flydende videre med et fint flow, helt frem til det første ildebefindende på scenen i Berlin i '66 og endelig døden på Huntington Hospital på Long Island, N.Y., klokken fire om morgenen den 17. juli 1967. Well, er det så en slags tegneseriemediets svar på Mezzrows erindringsbog "Really the Blues" (1954, da. "Min aske til de sorte"), den 32-årige italiener Parisi her har givet os? Nej, langtfra. Men det swinger faktisk meget godt alligevel.