The Beach Boys: Amfiscenen, Århus

The Beach Boys, Amfiscenen, Århus

The Beach Boys: Amfiscenen, Århus

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Der er i enhver forstand langt fra den californiske solkyst i de tidlige tressere til Århus på en gråmeleret sommeraften anno 2012. Og - eftersom hovedattraktionen ved 50-års-jubilarerne i genforenede Beach Boys stadig er de samme gamle naivistiske pop-, rock'n'roll- og doo-wop-sange om biler, piger og lørdag aftener - også så langt, at det i høj grad er et åbent spørgsmål, om gruppen i aften vil leve op til den noget dristige titel på sidste års comebackalbum: That's why God made the radio.

En dansk digter har engang skrevet om Brian Wilsons "drømmeløse søvn pakket ind i hvide pillers kunstige vat" med henvisning til kapacitetens mangeårige kamp med depression og misbrug. Nuvel, i aften er han så pakket ud af vattet og sidder bænket bag et hvidt flygel i scenens venstre side. Han spiller dog - med markante undtagelser - en relativt tilbagtrukken rolle i aften.

Indimellem er man i tvivl, om han er faldet i søvn - og andre steder træder han alvorligt i karakter og sætter aftenens mindre fortættede stunder i relief mens han leverer højdepunkter som "Heroes & Villains" fra "Smile"-projektet og naturligvis "God Only Knows". Her sitrer skrøbeligheden, alvoren og tvivlen, som aldrig får lov at komme til orde i aftenens frontfigur Mike Loves veloplagt leverede itonesættelser af drømmen om den uendelige lørdag aften.

Hæderlig hitparade

Helt overbevist bliver man da heller ikke af aftenens første håndfuld up-temposange, omend de grånende herrer for alvor finder formen allerede i aftenens tredje nummer, "Catch a Wave", som i aften også inkluderer en dejligt karnevalesk orgelsolo. Og sange....dem får vi mange af over aftenens lige knap to en halv time lange show. Et par og fyrre, faktisk, for der formelig stormes gennem bagkataloget, og ikke et væsentligt hit fra de sidste halvtreds års bagkatalog forbigås. Hertil kommer blandt andet en veludført og logisk, men måske ikke strengt nødvendig coverversion af The Mamas & the Papas signatursang "California Dreaming" og en tilsvarende fint udfoldet version af The Crystals "Then I Kissed Her".

Mike Love binder løjerne sammen med små hyggelige bemærkninger og iagtagelser a la "Er der nogen af jer mænd i aften, der har prøvet at elske en bil?", "I er et dejligt publikum - et Doo-wop-agtigt publikum" og, efter nogle hurtige sange: "Nu har vi brug for en pause efterfulgt af en siesta...eller vi kan gå på kompromis og spille en slow dance...dedikeret til de danske kvinder her i aften".

Jo, han er en charmetrold, bandet spiller glimrende og måske væsentligst; hovedpersonerne beviser at de stadig kan løfte det vokalarbejde, som alle dage har været gruppens adelsmærke. Ikke desto mindre forekommer det sigende for hele seancen, at stemningen blandt publikum er positiv, afslappet...og en smule adspredt. Fra taget og vinduerne i kunstmuseet Aros på koncertområdets højre side kigger talrige museumsgæster med.

Mellem apati og engagement

Men lad os nu være ærlige: det er primært på grund af Brian Wilsons tilbagetrukne tilstedeværelse på scenen, at vi i aften er knap 5000 mennesker til næsten udsolgt koncert på den iøvrigt udmærkede lokalitet, og ikke til eftermiddagskoncert på en provinsfestival. Og i aften veksler samme Wilson imellem at virke interesseret og decideret apatisk, når han da ikke lige i enkelte kraftpræstationer leverer aftenens højdepunkter.

Køber man præmissen - altså rendyrket og mestendels harmløs nostalgi - må det dog rimeligvis tilføjes, koncerten også som helhed leverer varen og tilsyneladende tilfredsstiller de fremmødte, og to en halv times uafbrudt hitparade fra en flok ældre herrer må vel også kaldes valuta for pengene.

Excentrikeren Wilsons indspark i aften er inde at røre ved noget ømt og almenmenneskeligt, mens en stor del af det øvrige sæt har karakter af regulært, anakronistisk museumsstykke, uanset hvor veloplagt og -spillet det så ellers er. Skal man være diplomatisk, kan man sige at begge dele har deres berettigelse.