Christian Hjelm
Før Vi Blev Lette

Christian Hjelm: Før Vi Blev Lette

Album / Playground Music
Udgivelse D. 03.09.2012
Christian Erin-Madsen

Det var ved årets begyndelse til at få et indtryk af, hvad der var på vej. Figurines-frontmanden Christian Hjelm medvirkede på guitar eller vokal på alle numre på Nikolaj Nørlunds glimrende album Alt Sammen, Lige Nu, og få måneder senere lovede han et soloalbum senere på året. Med danske tekster vel at mærke.

Resultatet ligger der nu og er et yderst velskruet eksempel på hans musikalske indietalent med singer-songwriterpræg og villighed til at trække på gode eksempler fra dansk sangskat. Førnævnte Nikolaj Nørlund har været en indlysende inspiration, men koblingen til gavflaben Kim Larsens og hans melodiøse tæft synes mere relevant og krystalliserer sig eksempelvis på Standser Lige eller Vibrationer. Skrøbeligheden i stemmens vibrato er atter genkendelig, som var han beslægtet med Jesper Lidang (The Rumour Said Fire), men overordnet bør fremhæves det alsidige akkompagnement struktureret om klaver og let guitarspil, og dertil et ufravigeligt touch af sommerlig glæde strøet hen over det hele.

De danske sangtekster er hertil ikke blot et fodnote-tillæg, de åbner døren ind til en mere personlig verden af umiddelbare, tegnende iagttagelser tilsat metaforer som "vi går sammen på line, driver langt ud på en flage, men det var det, vi ville, så længe vi kunne nå tilbage." Og så er vi endda først lige nået til det bedste. Prøv at sæt Luk Dine Øjne på anlægget og gør netop det: Luk øjnene og lyt til et nummer, der bør møve sig direkte ind i den danske sangskat på linje med de store inspirationskilder, han har trukket på. Det er svært at sidde stille, det er svært ikke at blive begejstret over det her, så hvorfor tage armene ned?