Jens-Emil Nielsen: Beat og folkemusik - Dansk rock 1966-70

Jens-Emil Nielsen
Beat og folkemusik - Dansk rock 1966-70

Bog / Bogforlaget Her&Nu
Udgivelse D. 12.09.2012
Espen Strunk

Beat og folkemusik er tredje bind i Nielsens serie om dansk rock, og ligesom i de foregående bind betyder det et rigt illustreret og relativt lettilgængeligt værk om denne frugtbare periode i den hjemlige populærmusik. Forfatterens tidligere arbejde med bøger med decideret undervisningssigte til folkeskolen og gymnasiet mærkes, og man leder forgæves efter bredere, kulturhistorisk perspektivering af den musikalske bevægelse.

Det er imidlertid et bevidst fravalg mere end en ærgerlig mangel, for forfatteren toner selv rent flag i forordet med følgende erklæring: "Jeg opfatter ikke mig selv som rockskribent, men som journalistisk historieskriver, der er i gang med min serie af bøger om dansk rockmusiks historie. Mine bøger er hverken ment som skrivekunst eller det absolutte leksikon, men som forhåbentlig ordentligt journalistisk håndværk. Ikke for dybt, ikke for overfladisk, men nok til at få en fortælling ud af det".

Forståeligt fravalg

Med dette veritable programskrift må Nielsen siges at have dækket sig ind, og udfra de opstillede præmisser kommer han da også fint i mål med værket. I ovenstående linjer finder man givetvis også forklaringen på, at forfatteren har fravalgt at benytte sig af førstehåndskilder – selvom mange af de behandlede musikere er tilgængelige og i live – hvilket ikke nødvendigvis vil være tilfældet om bare ti, femten eller tyve år.

Det er er forståeligt fravalg, men også en kende ærgerligt, når forfatteren så i stedet benytter sig af kilder som Niels Skousens selvbiografi fra 2011 eller Peter Øvig Knudsens lige så nye Hippie 1. Der er ikke noget odiøst i at gøre det, men det ville unægtelig have efterladt et bedre indtryk, hvis Nielsen selv havde løftet telefonrøret og indhentet nye udtalelser til sit værk.

Det er således ingenlunde noget nybrud i forhold til formen, som gør Beat og folkemusik til det hidtidige højdepunkt i serien. Heller ikke selvom Nielsen – muligvis i anledning af emnet - "syrer ud" i kreative overskrifter som Irmgard og mange andre piger danser go-go til beatmusikken på kapitler, som i øvrigt fint kan læses som selvstændige essays om deres respektive emner.

Nej, det er det simple forhold, at Nielsen med dette bind er nået frem til den muligvis allermest prægnante periode i dansk rock overhovedet, idet vi her kommer omkring navne som Steppeulvene, The Savage Rose, Young Flowers, Alrune Rod. Og uanset den manglende involvering af de behandlede musikere er det bestemt ikke fordi Nielsen skyr det journalistiske benarbejde: der er som tidligere blevet besøgt lokalhistoriske arkiver og læst gamle ungdomsblade med stor ildhu: masser af sjovt billedmateriale og relevante citater fra eksempelvis samtidige anmeldelser med videre er med til at gøre bogen interessant hinsides den rent pædagogiske introduktion til emnet.

Udpræget arkivarisk

Vi får et righoldigt udpluk af sjældne single- og albumcovers fra perioden, foruden koncertplakater og diverse udklip fra ungdomsblade som Børge og naturligvis Superlove. Underholdende er ikke mindst nogle af de optrykte reklamer, herunder den fine tegneserie "En ny kjole var ikke nok" - en fortælling i tidens psykedeliske farver om pigen Helle, som genvinder livsmodet og selvtilliden på en times tid takket være skønhedsproduktet Fard (!) Pastel Rouge - "...og til aftenbrug er de nye perlemorsfarver Amore Bruvere og Praline lige sagen", som det hedder i reklamen fra Vi Unge i maj '69.

Nielsen har altså kort sagt gjort det igen – lavet en detajlerig, underholdende og både lettilgængelig og samtidig temmelig nørdet bog om et emne han tydeligvis brænder for. Som han som sagt selv erkender, er tilgangen udpræget arkivarisk – men med den præmis på plads kan man ikke sige andet, end at der er fuld valuta for de knap 300 kroner, man må slippe for de 123 gennemillustrerede A4-sider.