N* Grandjean, Rosa Lux og Lise Westzynthius: Den Store Flugt, DR Studie 12, Aarhus

N* Grandjean, Rosa Lux og Lise Westzynthius, Den Store Flugt, DR Studie 12, Aarhus

I år har Sebastians gennembrudsplade og første dansksprogede album, "Den Store Flugt", 40 års jubilæum. Det fejrer han senere på året med en turné, men mandag aften tog tre yngre danske sangere og sangskrivere hul på festen som en del af Aarhus Festuge. Den erklærede store Sebastian-fan Lise Westzynthius blev nemlig for nogle måneder siden spurgt, om hun ville fortolke "Den Store Flugt"-albummet til festugen, og det takkede hun ja til – og indkaldte kollegerne Nikolaj Grandjean og Rosa Lux til at hjælpe sig.

Mandag aften stod trioen så klar i DR's Studie 12 i Aarhus Nord, bakket op af bassisten Moogie Johnson og guitaristen Søren Bigum, der begge har arbejdet sammen med Lise Westzynthius ad flere omgange. Salen var udsolgt, det vil sige knap 300 personer. Nikolaj Grandjean sang leadvokal og spillede akustisk guitar på åbningsnummeret "Når Lyset Bryder Frem", der blev fremført i en up-tempo-version, som mindede en del om Sebastians originalversion, med flot kor af Rosa Lux og Lise Westzynthius. Sjovt nok minder Nikolaj Grandjeans ret lyse og let nasale stemme – og hans fraseringer – en del om Sebastian i de unge år – og fremstod dermed som et frisk pust fra fortiden i forhold til den noget dybere og en del mere slidte stemme, Sebastian turnerer med i dag.

"Lidt For Lidt" var til gengæld markant anderledes end originaludgaven, hvis akustiske guitar var erstattet af en elektrisk sitar, som gav sangen et let psykedelisk præg over et programmeret beat, tilsat lidt livetrommer fra Nikolaj Grandjean. Lise Westzynthius var bag klaveret og i front med sin sfæriske, drømmende og smukke stemme, mens Rosa Lux leverede fine korindslag. En intens og meget vellykket fortolkning.

Det samme kan siges om "Da Verden Skreg", hvor Rosa Lux var i den vokale front. Efter eget udsagn hendes debut som sanger, hvor hun ellers er mest kendt som dj og elektronikamusiker. Rosa Lux slap ganske godt fra debuten og afslørede en lys og længselsfuld, lidt uskolet, men flot stemme, som kunne minde en smule om Sanne Salomonsen i dennes meget unge år, med fint kor og klaver fra Lise Westzynthius. De hektiske trommer fra originalen var byttet ud med dyb, programmeret stortromme med masser af rumklang, toppet med diskrete trommer fra Nikolaj Grandjean og stemningsfuldt slideguitarspil ved Søren Bigum.

"Den Gamles Drøm" havde Nikolaj Grandjean på leadvokal og akustisk guitar og mindede også en del om originaludgaven. Dog tilførte Søren Bigum nye nuancer med lapsteel-guitar, og så havde Rosa Lux en anden debut i denne sang, nemlig som trommeslager. Hun klarede det hæderligt.

"Status Quo", albummets eneste engelsksprogede nummer, havde Lise Westzynthius i forgrunden – med betydelig mindre dansk accent end Sebastian i sin tid – og var mere klaver- og mindre guitarbaseret end originalen, og om muligt endnu mere drømmende og melankolsk, med slideguitar, der kunne sende tankerne på langfart og Nikolaj Grandjean på diskrete whiskers. Skulle man falde helt hen under lytningen, blev man dog vækket brat igen, da Rosa Lux satte gang i en hårdtpumpet outro med pumpende beats. Et dejligt uforudsigeligt element i en spændende udlægning af sangen.

Radikalt titelnummer

"Hvis Du Tror Du Er Noget", en af Sebastians mest explicit samfundskritiske sange, blev sunget af Nikolaj Grandjean og lå forholdsvis tæt på originalen, men havde fået tilføjet en gang saftig twang-guitar af Søren Bigum, og så var det underholdende at opleve Rosa Lux og Lise Westzynthius spille trommer i fællesskab – Lux på lilletromme og Westzynthius på stortromme. De var også fælles om de smukke korpassager.

"Hvor Går Du Hen?" havde Rosa Lux på smuk, drømmende lead-vokal, og samme Lux havde også lagt et programmeret beat ind i sangen, der dermed fremstod mere groovy end originalen, men med den eftertænksomme tone intakt. Søren Bigum udvidede det musikalske felt yderligere med lidt funky guitar, og der var også plads til en kort solo for akustisk guitar ved Nikolaj Grandjean. En flot fortolkning.

Den smukke "Rose", en af Sebastians mest kendte og smukkeste sange gennem tiden, havde også fået lagt et elektronisk beat ind under sig, dog forholdsvis diskret og ganske elegant. Lise Westzynthius sang leadvokal, tilsat kor fra Rosa Lux, der også leverede en del keyboard, som flettede sig sammen med Westzynthius' klaver og det heftige elektriske guitarspil fra Søren Bigum. Alt sammen var det med til at understrege sangens iboende melankoli og vemod, som i øvrigt, med Lise Westzynthius' ord, "fik hendes dreng (på seks år, red.) til at falde i søvn" nede på første række. En smule godnatsangsagtigt var udtrykket da også, på den fede måde.

Til gengæld blev vi vækket brat med albummets afslutningsnummer, titelsangen, hvor Rosa Lux foldede sig ud med beats, keyboards og leadvokal, som blev elektronisk efterbehandlet i alle retninger, så hun snart lød som en robot, snart som en mand, tilsat pumpende bas fra Moogie Johnson. Aftenens mest radikale ommøblering af en sang, men det fungerede.

Skitser som ekstranumre

Efter en time var hele "Den Store Flugt" gennemspillet. Originaludgaven varer kun knap 40 minutter, og nok blev der snakket lidt mellem numrene, men generelt var sangene noget længere i aftenens fortolkninger. Holdet lod sig dog klappe ind til tre ekstranumre, som alle var tre Sebastian-skitser fra start-70'erne, der i sin tid ikke kom med på albummet "Den Store Flugt", men som var medtaget på 30-års jubilæumsudgaven fra 2002. Endnu havde trioen Grandjean, Lux og Westzynthius fordelt materialet, så de hver sang leadvokal på ét nummer. Disse tre ekstranumre var nok ikke så velkendte blandt publikum, men de blev fremført i udmærkede fortolkninger, hvor man blandt andet kunne opleve Rosa Lux og Lise Westzynthius spille firhændigt klaver på "Fremmed".

Alt i alt var Nikolaj Grandjean, Rosa Lux og Lise Westzynthius' fortolkning af det klassiske og absolut fremragende album "Den Store Flugt" en helt igennem god oplevelse. Mest spændende var det, når trioen angreb sangene fra helt nye vinkler, hvilket især skete, når de fik tilført elektroniske elementer. Mindst interessant – men stadig gode – var de, når de lagde sig ret tæt på originalen, men på intet tidspunkt faldet holdet igennem. Ellers var aftenens store overraskelse Rosa Lux' flotte sangstemme, og hun bør selv indtage mikrofonen på sit næste album.

Som Nikolaj Grandjean sagde, var denne aften første og muligvis sidste gang, de fem musikere på scenen opførte "Den Store Flugt". Man kan dog kun opfordre holdet til at fremføre det igen andetsteds i landet, og man må håbe, den rigtige Sebastian også får lejlighed til at se koncerten. Han kan ikke tillade sig andet end at være tilfreds.