Scissor Sisters: Amager Bio, København

Scissor Sisters, Amager Bio, København

Scissor Sisters: Amager Bio, København

Anmeldt af Trine Jørck | GAFFA

Amager Bio har forvandlet sig til et diskotek. I stedet for et opvarmningsband sørger aftenens dj for at banke hårde beats og tunge basgange ud over publikum, som langsomt vågner op til dyd. Og han trækker den godt ud. Over to timer efter dørene åbner står dj'en stadig på scenen. Salen ulmer, og publikum venter i spænding. En scenetekniker lister sig op på scenen og hvisker dj'en noget i øret. Nu sker der noget.

Dj'ens musik fader ud, det blå lys fortager sig, og den ikoniske hvide saks kommer til syne på bagtæppet. Politisirener hyler, og gule lamper afsøger rummet for banditter og andet skidtfolk. Én efter én fyldes scenen op med farvestrålende bandmedlemmer. Otte styk, og showet er i gang. Nummeret "Any Which Way" fra bandets tredje album "Nightwork" fra 2010 brager ud over scenekanten. Publikum er klar til at blive entertained.

It is... showtime

Det er ikke en ordinær koncert, vi skal være vidne til. Derimod indstiller vi hurtigt sanseapparatet til et teatralsk musikshow uden sidestykke. Fra første til sidste sekund er der højspændt energi på scenen fra alle otte medlemmer, som giver den alt, hvad remmer og tøjler kan holde. Med skabede og krukkede bevægelser danser de to frontfigurer Jake Shears og Ana Matronic, såvel som deres to smækre korpiger, rundt på scenen i nøje planlagte koreografier. Der er elektroboogie, diverse andre showdances, gå-amok-shake-alt-hvad-du-har dans og elementer af striptease. Alle breaks, lyseffekter og bevægelser sidder lige i øjet.

Røde lamper, beskidte beats, højt hår, transparent tøj og osende sex. Af og til bliver man lidt i tvivl om, hvorvidt man er trådt ind på en outreret, extravagant homo-strip-klub et eller andet sted i Lower East Side, New York. Her dyrkes det kunstige, det iscenesatte og showet for showets skyld. Men det hele sker på en berfriende ærlig og kompromisløs måde. Indimellem skinner det igennem, at showet er et ud af en lang række på en stor tour, og eksempelvis på megahittet "Take Your Mama", er det som om, at medlemmerne kæmper for at bevare energien. Publikum synes dog ikke umiddelbart at lade sig mærke med det.

Mellem numrene fungerer bandet også særdeles godt. Det kan vi særligt takke showmama Ana Matronic for. Med sin store barm, diskokuglekjole og store 50'er opsatte røde hår minder hun om en blanding af Kylie Minouge og Joan Holloway fra Mad Men. Matronen Matronic troner frem på scenen og pisker en stemning i vejret. Med skills erfaret efter flere år som ugentlig vært på en cabaret event kaldet "Knock Off" på en klub kaldet "Slipper Room" i New York underholder hun bramfrit og direkte.

På syngende sexet lillepige-amerikansk tilbyder hun publikum bemærkninger som: "What a pretty, pretty people you guys are. I can see your cheekbones are extra high tonight. Maybe it is because I have dropped ecstacy in the water supplies", "Today it is international coming out of the closet day, so whatever closet you are in, come out of it now!", "Especially you down there. You look pretty tonight. I hope you get all the blowjobs in the world – because you deserve it".

Det mandlige modstykke, forsanger Jake Shears, som tidligere har arbejdet som stripper, er heller ikke bleg for at levere underholdning af højeste karat. Således falder han godt i dialog med Matronic. Musikalsk stikker han dog hurtigt af fra Matronic med sin imponerende falset, utrolige indlevelse og tilstedeværelse i numrene. Musikalsk virker Matronic til tider en smule hul, og på hendes soloperformance i nummeret "Kiss Off" har man hele tiden fornemmelsen af, at hun ikke "kisser off", men "pitcher off". Alt i alt komplementerer de dog hinanden godt.

Færre tunge beats og flere sofistikerede disko-grooves

Scissor Sisters præsenterer musikalsk en god blanding af gammelt og nyt. Bandet har, siden de startede tilbage i 2001, gennemgået lidt af en transformation, og de har været omkring mange forskelligartede udtryk. På det fjerde og nyeste album "Magic Hour" har bandet blandt andet fået hjælp af producere som Calvin Harris og Pharrel Williams. Det kan høres på deres lyd.

På det nye nummer "Shady Love" begynder Shears at rappe iført gangstajakke, basketstøvler og shorts. Sangen minder umiskendeligt om en af de mange metervarer af gangsta/dance/trance ting, som bliver spyttet ud i massevis fra USA. Ligeledes falder også hittet "Only The Horses" og flere andre i The Voice-fitnesscenter-musik-kategorien, hvor alle nuancer, personlighed og sofistikerede detaljer drukner i tunge beats og poprefræner. Scissor Sisters' tur i popmaskineriet har generelt forfladiget deres ellers helt særegne udtryk, men på udvalgte steder fungerer fusionen godt.

Her kan blandt andet nævnes nummeret "Let's Have a Kiki", som på den der Lady Gaga-måde er helt outreret og crazy, men samtidig umiskendeligt Scissor Sisters. Her har bandet på én gang formået at forny og bevare sig selv. Nummeret "Inevitable" fungerer også vildt godt, og her stråler Shears for alvor igennem med sin fantastiske disco-heaven-strygende falset. På dette nummer skinner den ene af de to smækre korpiger også igennem; med en fuldstændig vanvittig vibrato-diva-solo, vælter hun publikum bagover af overraskelse. Musikalsk skiller trommeslager Randy Real sig ud. Fuldstændig sikkert, tight og swingende sidder hans beats lige i skabet – hver gang.

Musikalsk er Scissor Sisters alt i alt bedre på de gamle end de nye numre, og hits som "I Don't Feel Like Dancing", "Comfortably Numb" og "Any Which Way" er blandt aftenens bedste. Scissor Sisters fungerer bedst, når de er mere Hercules and Love Affair, ABBA og Elton John og mindre Calvin Harris, Jay-Z og Rihanna.

Festlig fornøjelse, men en smule skizofrent

Det var nu virkelig en fornøjelse at opleve Scissor Sisters live. Det var underholdende, top-professionelt, farvestrålende sprudlende og ikke mindst yderst velspillet. Det er svært ikke at trække på smilebåndene over et sådant bombardament af excentrisk leverede hits, lækre outfits, medrivende visuals, overbevisende humoristiske kommentarer og musikalske lækkerier.

Jeg kunne godt have ønsket mig en lidt mere homogen oplevelse, da koncerten både musikalsk og scenisk stak i lidt for mange retninger. Men overordnet set var Scissor Sisters den fest, som man havde ønsket sig.