x
Mixtune For Cully og Pocket Life og Thomas Thomsen: Atlas, Aarhus

Mixtune For Cully og Pocket Life og Thomas Thomsen, Atlas, Aarhus

Mixtune For Cully og Pocket Life og Thomas Thomsen: Atlas, Aarhus

Anmeldt af Lisa Amtoft Jensen | GAFFA

Aage Hedensted, som i mange år har været en del af det aarhusianske musikmiljø, har fire år efter debuten udgivet sit andet soloalbum under projektnavnet Mixtune for Cully. Albummet har fået titlen "Season of Silence", og er udgivet på Hedensteds eget label Slowburn Music.

"Season of Silence" var på gaden allerede den 8. oktober, og lørdag aften på Atlas gav plads til både at høre smagsprøver på det nye album og at anskaffe sig et eksemplar. Mixtune for Cully fejrede pladeudgivelsen med musik fra Pocket Life og Thomas Thomsen, inden det pladeaktuelle hold selv gik på scenen.

Og lørdag aften var virkelig Mixtune for Cullys aften. Aage Hedensted og hans seks personers orkester leverede aftenens bedste performance, hvilket jo var meget passende, siden det var dem, hele aftenen handlede om. De præsenterede den folk-pop-rock, som kan findes på det nye album, og koncerten bød på friske og vitale sange, som flere gange havde fængende omkvæd.

Coverversion og gammel kending

Mixtune for Cullys forholdsvis store orkester, som både indeholdt cello og flygel, gav mulighed for at skabe store dynamiske variationer, og det kunne godt være dyrket noget mere, for generelt foregik koncerten med fuld tryk på i et højt lydniveau, og de stille passager blev kun brugt sparsomt. Men på den anden side er dette nok noget, man må ønske sig til en anden gang, da det sene tidspunkt og det at koncerten var forholdsvis kort, gjorde, at det nok var et strategisk godt valg at skrue op.

Det var smukt med celloen, som gav musikken en helt speciel karakteristik. Aage Hedensteds stemme lød rigtig godt til koncerten, men desværre forsvandt den indimellem i lydbilledet på grund af resten af instrumenterne.

De var et godt liveband, og publikum virkede glade. Koncerten lod til at være lidt for kort til mange i publikums smag, men det blev der heldigvis kompenseret for med et ekstranummer, der var hittet fra Mixtune for Cullys første album "We Know Where the Aircrafts hide", en sang som blot hedder "The Aircrafts".

Inden ekstranummeret spillede Mixtune for Cully en coverversion af sangen "Dinosaur Act" med bandet Low, og Aage Hedensted fortalte, at det var hans første coverversion. Sangen blev spillet i en velfungerende, tung rock-udgave, som dog også gav plads til et meget stille stykke.

Generelt spillede Mixtune for Cully en velfungerende release-koncert, der godt nok manglede lidt større spændvidde i dynamikspektret, men som også underholdt publikum godt og sandsynligvis har givet det nye album positiv opmærksomhed.

Opvarmning: Pocket Life ****

Aftenens første supportnavn var det aarhusianske band Pocket Life, som udgav debutten, "Umlaut Songs", i 2009, mens de nu har album nummer to under opsejling. Mixtune for Cully spillede også til Pockets Lifes releasekoncert for fire år siden, så det var måske meget passende, at kunstnerne nu byttede roller.

Bandet åbnede release-koncerten på Atlas med sange fra den kommende plade og deres americana-inspirerede, 90'er-rock-prægede musik med new wave-elementer.

Det var dog lidt en blandet følelse mellem det, at bandet spillede noget spændende retro-agtigt-musik, og det, at de lød lidt som et gammelt rockband, hvor man ikke rigtig kendte sangene. På den anden side var det heller ikke en kedelig koncert.

Sangene i sættet var generelt godt sammensatte numre, og sættet var fint varieret med flere overraskelser undervejs, uden at det hoppede uden for stilen. Pocket Life spillede ikke kun det lidt tunge og dystre, men også det mere kække. Og der var nogle virkelig gode numre i rækken.

Der kunne dog generelt godt have været en bedre publikumskontakt, og forsanger Palle Jensen var flere gange lidt svær at forstå, når han talte ud i salen.

Opvarmning: Thomas Thomsen ***

Thomas Thomsen, som tidligere var en del af indiebandet Pluto, var aftenens andet supportnavn med sin dansksprogede sangskrivning. Thomsen udsendte for nyligt sit første soloalbum "Alt Det Jeg Troede Du Bedst Kunne Li", og til koncerten på Atlas spillede han sangene fra albummet i et minimalistisk setup, der bestod af to personer, to guitarer, to mikrofoner og indimellem en mini-synthesizer.

Sangene fungerede godt i den halv-akustiske udgave, og det var nogle fine, danske sange, vi blev præsenteret for. Men flere gange var det svært at høre eller forstå sangteksterne, hvilket var ærgerligt, da teksterne ellers var det bærende element i musikken. Dette blev forstærket af den højlyde snak fra publikum, for man kunne kun høre musikken ordentligt helt oppe foran scenen, hvilket nok bare viser, at det kan være svært med en stille koncert en lørdag aften klokken 22.

Når de to musikere sang to-stemmigt klingede deres stemmer utrolig flot sammen, og der var i sættet mange stærke eller smukke sange, men indimellem blev koncerten lidt for ensformig og endte med at føles en smule for lang.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA