Paul Simon
Live in New York City

Paul Simon: Live in New York City

Album / Sony Music
Udgivelse D. 18.10.2012
Espen Strunk

Der er sangskrivning i al almindelighed, og så er der de fem-ti store dyr i åbenbaringen, som faktisk har formået at løfte populærmusikkens umiddelbare formsprog ind i en sfære, hvor det handler om meget mere end bare underholdning. Simon er en af dem.

Trods sidste års fine So Beautiful or So What kan man hævde, at hans hovedværker på plade ligger 30-40 år tilbage i tiden: på denne fornemme optagelse fra hjembyens hæderkronede Webster Hall i sommeren 2011 demonstrerer manden så til gengæld, at han stadig er en koncertkunstner, som burde få de fleste opkomlinge til diskret at pakke flightcasen sammen og liste ud og finde en mere fornuftig beskæftigelse.

Med et otte mand højt backingband, som inkluderer saxofon, trompet og naturligvis slagtøj a la carte demonstrer den gamle mester samtidig, at han er musiker i lige så høj grad, som han er sangskriver: her grooves og gynges med et svampet swing, som en er fryd for selv den, som i al hemmelighed sidder og ønsker et rent solosæt med Simon. Den side af Simon får vi dog heldigvis også med her, hvor han efter bragende bifald vender tilbage og giver mesterstykket Sounds of Silence i soloudgave, inden bandet bakker op på yderligere fire ekstranumre.

Indslagene fra seneste studieplade holder ikke samme niveau som karrierehøjdepunkterne – Hearts & Bones med flere – men man er aldrig i tvivl om, at man er i selskab med en sværvægter. Heller ikke selvom den relative vægt på rytmisk funderede uptempo-sange til enhver tid kan diskuteres. Dvd er inkluderet.