The Rumour Said Fire
Dead Ends

The Rumour Said Fire: Dead Ends

Album / A:larm Music
Udgivelse D. 22.10.2012
Pelle Sonne Lohmann

Man fornemmede allerede på debutalbummet The Arrogant (2010), at The Rumour Said Fire (TRSF) var i fuld færd med at fjerne sig fra det blide og harmoniske folk-udtryk, der ellers tilbage i 2009 i kraft af landeplagen The Balcony på højst usædvanlig vis gjorde det dengang ukendte indieband til folkeligt allemandseje.

The Arrogant lykkedes det TRSF at finde frem til en fornem balancegang mellem de harmløse gamle dyder og noget anderledes farligt, der gav hele projektet en ekstra kunstnerisk dimension. Nu er bandet klar med toeren, der blot forstærker den følelse, som The Arrogant gav undertegnede – det uskyldigt skrøbelige univers er nu definitivt skrottet til fordel for et mere selvsikkert og hårdtpumpet udtryk, hvor det i lige så høj grad handler om stemninger som melodier.

Frontmand Jesper Lidang synger som altid forrygende, og mandens voldsomt intense vokal signalerer nok en gang, at der er såvel hjerte som passion bag ordene. Samtidig må man beundre den omfattende og meget nuancerede produktion, der flot favner TRSF's relativt komplekse alternative rock, og selv om de ikke spiller så central en rolle som tidligere, så er vokalharmonierne stadig et fornemt aktiv.

Til gengæld er det ikke ubetinget godt, at man i en vid udstrækning har valgt at ofre de ellers så stærke og medrivende melodier, som alle dage har været bandets måske fineste varemærke – nuvel, Destroyer, Voyager, Provence III, Reckless Hearts, Dead Leaves og Sleep holder ypperligt niveau, men en del af det øvrige materiale fremstår ikke nær så skarpt.