TV-2: Bispetorv, Aarhus

TV-2, Bispetorv, Aarhus

TV-2: Bispetorv, Aarhus

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Hvis der er noget band i dette land som kan konkurrere med Kim Larsen som en slags levende jukeboks – ja, så er det TV-2 med Steffen Brandt i spidsen. Fredag aften havde Aarhus-bandet så inviteret til gratis folkefest på Bispetorv, som var mere end stuvende fuldt. Det var spændende, hvordan sætlisten ville tage sig ud, da TV-2 efter eget valg "kun" havde numre fra deres tre første album ("Fantastiske Toyota" fra 1981, "Verden Er Vidunderlig" fra 1982 og "Beat" fra 1983) at tage af, og mange af disse bliver sjældent spillet live. Bare det at de tør gøre det – tage udfordringen op. Det er simpelthen en befrielse i en tid, hvor mange andre danske etablerede bands spiller det samme morgen, middag og aften.

Koncerten var premieren på gruppens turné "Bag Duggede Ruder – 100 sange på 180 dage", hvor TV-2 spiller sange fra hele deres bagkatalog i kronologisk rækkefølge ved en række koncerter rundt i landet det næste halve år, med et smut til Singapore, Hongkong og Shanghai undervejs. Samtidig er de aktuelle med bokssættet "Bag Duggede Ruder" med hele bagkataloget samlet samt ekstramateriale.

Spændende start
Som sædvanlig indtog bandet scenen til tonerne af klassikeren "Bornholm, Bornholm". En scene, der blandt andet var flot dekoreret med fjernsyn, som inden bandet kom på scenen viste DR's gamle prøvebillede fra 80'erne, i aftenens anledning med TV-2-logo. Godt fundet på.  Det var gruppens fire originale medlemmer, der skulle stå for underholdningen denne lidt mere end råkolde aften i Aarhus centrum. Steffen Brandt på keyboard gennem alle 75 minutter, Sven Gaul på trommer, Hans Erik Lerchenfeldt på guitar og Georg Olesen på bas.

Der blev meget passende lagt ud med "Boligblok A", som er andet nummer på det første album, "Fantastiske Toyota". Det udkom for en menneskealder siden, men holder stadig i en sådan grad, at det simpelthen var en fryd at lægge øre til sange som "Bordeaux-Bilbao", "Ib Rehné, Cairo" og "Hele Ugen Alene". Frontmand Brandt virkede veloplagt og klar til at give de mange publikummer en unik oplevelse. Det var ikke, fordi det væltede med ord fra scenen, men han prøvede dog at opildne de fremmødte. Det var dog, som om det ikke rigtigt hjalp.

Undervejs fik vi også en sang fra sideprojektet The Beautifuls' temmelig hemmelige 1982-album "Om Sommeren Er Alting Anderledes" i form af "Hvor Er Du Nu?". Sangen er en fordanskning af Brian Enos "Needle In The Camel's Eye" og kendes også med den danske gruppe Sterling, der i 2005 fik et radiohit med den under titlen "Ubesvaret Opkald".

Gæster på scenen
Dem var der skam flere af. Først i en medrivende udgave af "Popmusikerens Vise", hvor rapperne Henrik Hass og Ham Den Lange indtog scenen og fik fyret godt op under publikum, som lige så stille begyndte at røre lidt mere på sig. Et meget forfriskende pust. Det blev dog noget tungere, da cellist Kirstine Elise Pedersen bidrog til en ret kedelig udgave af balladen "Sommeren Slut" (eller "Husker Du, Så Glemmer Jeg", som er sangens officielle titel).

Rigtig mange af sangene på TV-2's første plader ligner hinanden i tempo, og det kan til tider være svært at skelne dem fra hinanden. Sangene går i en hurtig 4/4-takt med et vist staccato-præg, og flere blev spillet med flydende overgange denne aften. Midt i sættet kom et af koncertens store højdepunkter med sangen "Øjeblik", hvor der øjeblikkeligt (jeg kunne ikke lade være) blev danset og sunget med. En evergreen, som man siger. Og de evigt grønne sange har bandet rigtig mange af.

En af dem er "Verden Perfekt", hvor TV-2 i aftenens anledning havde inviteret Camille Jones til at synge en suveræn duet med Steffen Brandt. Samtidig havde gymnasiekoret fra Egå Gymnasium haft deres entre på scenen og var med på de sidste fire numre. Det blev et brag af en afslutning med en forventelig "Bag duggede ruder". Bandet blev hyldet og klappet ind til et enkelt ekstranummer, nemlig "Lanternen". Den stammer fra TV-2's fjerde album, "Nutidens Unge" fra 1984, men som Brandt sagde: "Vi tager hul på det, der kommer næste gang". Og tak for det. Fed, fed afslutning.

Ærgerlige omgivelser
Bispetorv var egentlig godt tænkt som koncertsted, men der var nogle forskellige elementer, som var lidt ærgerlige. Især lyden, der til tider var rigtig skidt, og Brandt var forvrænget, så man knap kunne høre, hvad han sang. En omgang stadionrocklyd af værste skuffe var det i nogle tilfælde, men i andre gik han klart igennem. Og så – og det må man selvfølgelig forvente – når det er gratis koncert, så kommer der mange forskellige mennesker. Ærgerligt var det bare, at det ikke var alle som var kommet for musikken. Der stod jeg et øjeblik og savnede for eksempel Musikhuset. Så havde snakken været lidt anderledes, men alt i alt en interessant aften i selskab med Danmarks kedeligste orkester. Hatten af for konceptet – tænk hvis for eksempel Kim Larsen gjorde det samme. Halleluja.

Køb billetter til TV-2's turné via GAFFA Live.