Andrea Pellegrini m.fl.: If Power Asks Why, Teater Katapult, Aarhus

Andrea Pellegrini m.fl., If Power Asks Why, Teater Katapult, Aarhus

Anmeldt af Lisa Amtoft Jensen | GAFFA

Det kan være en smule svært at placere Martin Hall-projektet "If Power Asks Why" i én bestemt kasse. Musikalsk ligger det et sted imellem den klassiske og rytmiske musik, og med klang og instrumenter fra den klassiske sfære kan det indimellem virke lidt forvirrende, at teksterne er så nutidige og småperverse. Men det var ikke desto mindre de præmisser, man måtte acceptere denne aften på Katapult Teatret i Aarhus.

Albummet "If Power Asks Why" udkom den 2. oktober, og koncerten lørdag aften var en uropførelse af albummet i dets fulde længde. Sangene – eller måske nærmere liederne – er skrevet af komponist, forfatter og musiker Martin Hall, og blev opført af mezzosopran Andrea Pellegrini, klassisk pianist Tanja Zapolski, strygerkvartetten Zapolski Kvartetten og medlemmer af ensemblet Lydenskab.

Jeg vil ikke mene, at musikken på albummet ville være særlig vellykket som baggrundsmusik i dagligstuen – for at få mest ud af musikken er man nærmest nødt til at blive en del af pladens enestående og avantgardistiske univers – og Katapults teaterscene indrammede konceptet på en utrolig vellykket måde. Blandt andet fordi musikken havde mange teaterelementer i sig. Og så var det også som om, at musikken gav meget mere mening som en liveoptræden, end den gør på pladen, da alt i koncerten blev præsenteret i en yderst tilstedeværende levering – især fra hovedpersonerne Andrea Pellegrini og Tanja Zapolski.

Ekstraordinært ekspressivt

I "If Power Asks Why"-universet var der i musikken og harmonierne ofte et muntert udtryk, der indimellem stod i kontrast til de lidt kyniske tekster, som indeholdt moderne, samfundskommenterende og til tider pervers digtning med en stor skefuld humor og satire.

Universet bestod blandt andet af en klassisk strygerkvartet, en klassisk pianist, en klassisk sangerinde, der atypisk sang i mikrofon, og en distorted el-guitar, der flyttede os fra det klassiske, og sendte os lidt tættere på en rocklyd. Det havde masser af musical over sig, og på trods af de førnævnte præmisser kunne noget af musikken ligefrem lyde som popsange. Det var som sagt musik, som kunne være en smule svær at placere, men hvad alle nok kunne blive enige om, var det yderst teatralske og ekspressive element i denne performance.

Når den dramatiske line blev kørt helt ud, skabte det de mest fantastiske øjeblikke, som for eksempel i "Hope Is A Lack Of Information", hvor Andrea Pellegrini sang i et meget lyst og kraftigt register, Tanja Zapolski var helt ekstraordinært ekspressiv i sit spil og sin mimik, og guitarist Thea Vesti Pedersen spillede støjende på instrumentet, mens hun sang kor igennem en megafon.

Koncerten varede knap et time uden plads til ekstranumre, da der jo bare ikke var flere sange på pladen. Den sluttede af med strygerballaden med samme titel som selve albummet, der udviklede sig til det store drama med marchtromme hen imod slutningen. Som en passende afrunding på det avantgardistiske koncept satte Andrea Pellegrini en spilledåse til at spille, mens alle musikere forlod scenen, inden de vendte tilbage for applaus.

"If Power Asks Why" er perfekt i et teaterrum, hvor et publikum kommer ind og accepterer, hvad der nu skal ske – uanset om det er et show fra en anden verden. Også selvom musikken nok ikke er for alle. Det er sjældent, at man oplever så stor tilstedeværelse og indlevelse og så ekspressiv en performance som hos Andrea Pellegrini og Tanja Zapolski, og selvom jeg får lyst til at kalde optrædenen for en rock-opera-musical eller noget andet lignende, så er det nok ikke særlig dækkende for dette her koncept, som får brug for sin helt egen kasse.

"If Power Asks Why" bliver fremført på Teater Grob i København 15. december. Køb billetter via GAFFA Live.