Jacob Bellens
The Daisy Age

Jacob Bellens: The Daisy Age

CD / Target Distribution
Udgivelse D. 26.11.2012
Pelle Sonne Lohmann

Det er én af Danmarks største stemmer, der hér for første gang står på egne ben – efter at have udgivet en generøs stribe stærke album med Murder og I Got You On Tape træder Jacob Bellens nu i solo-karakter, og det gør han med et prægtigt og overdådigt værk, der alt andet end skuffer. Den velkendte vokal besidder de samme dramatiske, indtagende og hjerteskærende kvaliteter som altid, sangskrivningen er på niveau med de fineste Murder-sager, og arrangementerne er temmelig perfekt afstemte.

Vi har således at gøre med en Bellens i absolut topform, og det er en fornem og frydefuld bedrift, at det er lykkedes ham at fastholde de skønneste dyder fra tidligere tiders bedrifter og samtidig skabe et eget univers, der er såvel nyt som enestående. The Daisy Age, der fra ende til anden er en umiddelbart behagelig og tilbagelænet, men også let krævende og eftertænksomt stimulerende størrelse, besidder en forventeligt forrygende lyrisk tyngde uden mange hjemlige sidestykker, og hele det relativt akustisk ladede album synes indhyllet i en særligt fortryllende atmosfære, der byder den ene eventyrlige stemning efter den anden at tage styringen.

Et par af de langsommere skæringer tangerer det træge, men i reglen står de storslåede numre nu ellers i kø – den mildt piskende og hvirvlende Comedy Club, den let dunkende og bas-slæbende Advise You To Remember, den vidunderligt prikkende Champion Sounds, den lækkert guitar-udflydende Around The World og den pudsigt skovbunds-puslende End Of The Needle er således alle knuselskeligt uimodståelige.