Rihanna
Unapologetic

Rihanna: Unapologetic

Album / Universal Music
Udgivelse D. 19.11.2012
Michael Jose Gonzalez

"Ingen november uden en ny Rihanna-plade", kunne man næsten fristes til at sige, for Barbados-skønheden har siden 2009 nærmest gjort det til en tradition at udgive et nyt album her lige inden jul. Heldigvis har der været tale om gedigne popplader af gennemgående stabil kvalitet. Men hvordan ser det så ud med ikke mindre end syvende skud på den 24-årige popprinsesses stamme, Unapologetic?

Jo, det er på mange måder Rihanna, som vi kender hende. Ser man bort fra Right Now er de værste Ibiza-tendenser fra Talk That Talk er heldigvis lagt på hylden, og det klæder bestemt det samlede udtryk, som herved får et lidt mindre discountagtigt præg. Der lægges hårdt ud på den lige dele svulstige og beskidte åbner Fresh Off The Runway, hvor en bandende og svovlende Rihanna lyrisk og vokalt vrider sig lystent med flabede og ublu henvendelser til mellemgulvet. Så er den store pophymne Diamonds mere lødig, men det bliver den faktisk ikke kedeligere af. På den herligt tunge Numb får hun besøg af gode gamle Eminem, der med en indsats langt under middel lyder som en skygge af sig selv.

Rihanna holder stadig et ganske højt niveau. Der er enkelte svipsere på pladen, som det ligegyldige og lettere irriterende Future-samarbejde Loveeeeee Song og den kedelige Love Without Tragedy / Mother Mary. Til gengæld er den Ginuwine-citerende Jump, der endda byder på en kort Kanye-cameo, så tilsvarende underholdende og æggende, No Love Allowed går rent ind med sine vuggende caribiske rytmer, mens Stay er hendes måske bedste ballade til dato. Endnu et absolut solidt november-udspil fra frøken Fenty.