Indians
Somewhere Else

Indians: Somewhere Else

Album / Playground Music
Udgivelse D. 28.01.2013
Pelle Sonne Lohmann

Det er gået overordentlig stærkt for Søren Løkke Juul, der spillede sin første koncert som Indians i februar 2012, og som nu under et år senere udsender sit debutalbum på det hæderkronede pladeselskab 4AD, der også huser et andet af vor fineste navne – Efterklang. I mellemtiden har han delt scene med stærke navne som Beirut, Bear In Heaven og Lower Dens rundt omkring i Europa og USA, og nu er vi altså nået til den foreløbige studiemæssige kulmination.

Og sikke en forløsning – den magi, man snildt har fornemmet i live-sammenhænge, omsættes her uden de fjerneste problemer til plade, og det er en fryd af rang, at det hermed kan konstateres, at vi har fået os endnu et navn af fornemmeste internationale kaliber. Enmandsprojektet Indians er et såvel forunderligt som fascinerende bekendtskab, der med sit kolossalt stemningsfulde og atmosfæriske udtryk gang på gang skaber egne universer og befolker selv samme med endeløse lag og lyde, drejninger og dimensioner.

Der er noget ejendommeligt og umanerligt smukt over Indians' drømmende elektroniske eksperimenter, der det ene øjeblik vandrer stilfærdigt over himlens regnbue, og som sekundet efter pludselig antager anderledes dynamiske og pumpende former, lige som der også skabes plads til lystigt piskende akustiske guitarer hér og dér. Ikke ét eneste svagt nummer indfinder sig på denne mesterlige bedrift, hvis ekstraordinært storslåede højdepunkter tæller de folk-energiske I Am Haunted og Cakelakers, den mageløst majestætiske Magic Kids og den ubønhørligt rørende finale Somewhere Else.