Stoffer & Maskinen
Astronaut

Stoffer & Maskinen: Astronaut

Album / Universal Music
Udgivelse D. 04.02.2013
Rune Schlosser

"Har du mistet dit ungdomsgåpåmod?" spørger Christoffer "Stoffer" Budtz på åbningsnummeret Timeglasset fra gruppens andet album Astronaut, og man kunne fristes til at tro, at det er sig selv, han spørger, når man tager resten af temaet på albummet i betragtning. Duoen, der ud over føromtalte også består af Andreas "Maskinen" Sommer, udgav deres selvbetitlede popdebut i 2010, og de er nu klar med opfølgeren.

Temaerne er centeret omkring indledningsstrofen, hvor Stoffer synger om fornemmelsen af at træde ud af sin "ungdom" og/eller spørgsmål om, hvorvidt livet bliver levet fuldt ud. For eksempel på Sidste Slag, hvor teksten lyder: "Jeg føler mig pludselig slidt / selvom jeg er 29 år / kan mine ben ikke klare flere skridt", mens ungdommens ubekymrede tilgang tilbageskuende bliver anrettet på 4:26 minutters-lukkeren Tænkte Ikke På.

Astronaut er poppet og kompakt på en moderne 80'er-lignende facon. Meget tidstypisk for nutidens popgrupper bliver Stoffers udmærkede vokal udsmykket med, hvad der lyder som SPD-S-pads, trommer, synths, bas og guitar. Der er masser af vedkommende tekst, men det bliver også af og til en kende for enkelt og forudsigeligt. Barndommens Gade-coveret kunne godt være udeladt, ligesom Kærestebrevet har nogle lidt for smånaive momenter undervejs. Timeglasset og Bag Dine øjenlåg er albummets smukkeste skæringer, der med et meget billedrigt sprog hiver albummets bundniveau godt op.

Astronaut er et fornuftigt stykke pophåndværk, som nok skal klare sig i radioen, men som mangler lidt for virkelig at blive skudt af sted med popraketten.