Alphabeat: Skråen i Nordkraft, Aalborg

Alphabeat, Skråen i Nordkraft, Aalborg

Alphabeat: Skråen i Nordkraft, Aalborg

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Se billeder af opvarmningsnavnet Kamilia Amélie i GAFFAs gallerisektion

Den danske sekstet turnerer den næste måned med det nye album "Express Non-Stop", men bagkataloget er naturligvis også med i tourbussen. Det blev konstateret på et udsolgt Skråen i Aalborg, hvor Alphabeat gav koncert fredag aften.

Troels på trommer indleder koncerten med en solo, der funger som optakt til "Vacation", mens de øvrige bandmedlemmer kommer ind og finder deres respektive pladser på scenen.

Og så er festen i gang. Publikum virker tændte.

På trods af den letgenkendelige musik, så havde bandet alligevel medbragt deres navn i bøjet neon. Som noget nyt havde de også to korsangerinder med. Ud over lidt "uh uuh" var de dog ret svære at høre. Og det var tydeligt, at deres koreografi var spontan. Men det var nu meget sødt og på sin vis forfriskende. Der hersker ingen tvivl om, hvem der er hovedvokalist i den musikalske gruppe. Som altid går Stine Bramsens stemme klart igennem – og det er en fantastisk stemme med en rigtig cool klang. Og så ser hun da herlig ud i sin lille guldnederdel.

Bandets anden frontfigur, Anders SG, er også festligt klædt på – på sin egen unikke facon. Iført en farverig skjorte og ligeså farverig attitude skruer han op for festen, da han sætter gang i "10.000 Nights of Thunder". Den skaber jubel hos publikum. Og sing-a-long.

Den bliver fulgt op af "Boyfriend", der aldrig har været en favorit hos mig. Det er selvfølgelig også en tøsesang, men faktisk er den bare ret kedelig. Det hjælper ikke, at Anders forsøger at pifte den op på bongotrommer.

Festen dykker
Endnu en lidt kedelig sag følger efter. Det er "Into the Jungle". Den har aldrig været et hit. Den var det heller ikke hos publikum denne aften. Den var en del af et medley på fire numre, hvor det andet nummer var "Fantastic 6", der i øvrigt heller ikke er en personlig favorit. Men pyt med det - den blev leveret med energi og taget godt imod af Skråens gæster. Tredje nummer var "Go Go", mens finalen på medleyet blev prydet af den lækre "What is Happening".

Endelig fik vi den nye single "Show me what Love is", der med sin stærke 80'er-lyd i moderne indpakning nok skal blive et hit - især hvis man skal dømme ud fra responsen fra publikum. Titelnummeret fra det nye album "Express Non-Stop" har dog ikke helt samme hitpotentiale eller publikumstække for den sags skyld. Det blev understreget af en lille gåtur i salen, hvor de fleste fremmødte så ud til at kede sig. De var nok primært kommet for at høre de gamle hits. Det fungerede heller ikke, at titelnummeret nærmest blev spillet "non-stop", så at sige. Den blev trukket alt for langt ud.

Alphabeat forsøgte så at tage revanche med "The Beat is". Det blev dog en lidt flad fornemmelse. Heldigvis var nummeret en del af et nyt medley på fire numre, så de kom hurtigt videre. Det var ikke just nogen særlig god medley (se sætliste til venstre), men de kom tilbage på sporet med "The Spell", som blev modtaget med kyshånd og slikmund.

Under "Touch Me Touching You" kom korpigerne med helt frem på scenen, og Anders og Stine gav den gas. "DJ" var som forventet et hit hos de fremmødte. Den er sgu også ret god, hvis jeg skal sige det uden det store omsvøb.

Bandets gennembrudshit "Fascination" fik naturligt nok den bedste respons. Og det blev den, der afrundede det ordinære sæt. Derefter fik vi lige et ekstranummer til hvert ben. Først "Love Sea", og som punktummet fik vi "Heat Wave". Sidstnævnte kom helt ind under huden og må siges at være det helt rigtige afslutningsnummer taget bandets aktuelle levetid, status og bagkatalog i betragtning. Der er sket så meget siden deres spæde start.

Aftenens fest havde desværre lidt for mange nedture, selvom Alphabeat endnu engang leverede en solid koncert.

Opvarmning: Kamilia Amélie / ****
Kamilia Amélie stod for aftenens opvarmning. Oplyst af scenelyset og alene på scenen med et vaskeægte "corporate" roll-up-banner med QR-kode og hele molevitten bag sig. Branding er jo vigtigt, selvom hendes stemme og musikstil nok skal blive et brand i sig selv på den danske musikscene.

Hun laver lækker soulful pop i et upbeat tempo, som man kun kan blive glad af at lytte til – uanset teksternes indhold. Og så er hun tilmed sød, imødekommende og nærværende. Dejligt.

Det er helt sikkert et scoop for en upcoming kunstner at være opvarmning for Alphabeat, men Alphabeat har nu også gjort et scoop med Kamilia. Ud over den udmærkede "Jante Law Suppressed", hørte jeg flere potentielle hits under hendes korte sing-backkoncert. Ikke bare på grund af den poppede sound, men også på grund de små finesser i musikken – små effekter, der er svære at forklare. Lyt hellere selv efter.