Kendrick Lamar: Store Vega

Kendrick Lamar, Store Vega

Kendrick Lamar: Store Vega

Anmeldt af Maria Therese Seefeldt Stæhr | GAFFA

Det er vist ikke så meget tvivl om at Kendrick Lamar rider på en bølge af succes i kølvandet på udgivelsen af good kid, m.A.A.d city i oktober sidste år. Denne kolde februar-aften i Vega viste han hvorfor.

Lille setup og kæmpe nærvær
Lamar virker så dejligt cool og afslappet. Der er ikke så meget pjat med ham. Det kan godt være at hans album sælger mere end almindelig godt, men derfor behøver fødderne ikke lette fra jorden. Og den attitude mixet med et ordentlig skud talent og nærvær giver ikke bare en god performance, men også en rigtig god oplevelse for dem der står i salen.

Store Vega var mildest talt pakket denne aften, og helt fra første frase havde Lamar publikum i sin hule hånd. Setuppet var sparsomt - han havde bare en enkelt dj med, og selvom et band utvivlsomt ville have kunnet løfte det endnu mere, så fungerede det overraskende fint med de to, ikke mindst fordi lyden var til deres fordel. Det var muligt at høre og forstå alle ord den unge rapper fik spyttet ud, og det var ikke så få endda.

Fælles-rap
Kendrick Lamar udmærker sig ved sin tekniske kunnen og sin måde at variere sit flow på. Det fungerer fantastisk på indspilninger, men det er ikke det samme som at det fungerer live. Men det gjorde det. Han kunne få salen til at lytte i stilhed i forventningens rus, og han fik folk til at bryde ud i jubel når han landede en god punchline eller leverede et teknisk udfordrende vers. Hans intense vokal gør det også muligt at han ganske ofte tog en passage uden musik. Det er en balancegang, for det kan godt blive lidt rigeligt langt eller showoff-agtigt, men han slap godt af sted med det, og det endte med at tilføre koncerten noget andet end bare tunge beats og hænder i luften.

Sidst, men bestemt ikke mindst, så var der ikke så få gange hvor jubel blev afløst af et stort rap-kor hvor salen brølende fik rappet med på enten hele vers eller oplagte responsord (som i for eksempel Swimming Pools). Det afspejlede selvsagt, at det var en koncert for kendere. Det var de færreste der ikke kunne være med på teksterne – uanset om det var fra det nyeste album eller noget af bagkataloget – og den slags koncerter er altid noget særligt. Stemningen er så supergod. I hvert fald når hovedpersonen leverer varen.

De mange små historier og det usynlige band
Men det var ikke kun når han rappede at han spyttede ord ud. Den unge Lamar var ret glad for at fortælle små historier imellem sine numre, og nogle gange var det lige på kanten til at blive for meget. Intensiteten røg lidt, og lidt over halvvejs i koncerten tabte han pusten en smule med et par tracks med et mere tilbagelænet og langsomt beat og ditto vokal.

Samtidig var det i undertegnedes optik en skam, at der ikke var et band til at bakke rapperen op. For selv om hans faste samarbejdspartner og dj Ali (MixedbyAli) var god til at følge og bakke Lamar op, så kunne det have været prikken over i'et og givet koncerten det sidste touch. I samme åndedrag er det måske også værd at nævne det lidt ærgerlige i, at de ikke valgte at have det Rask & Vestergaard-producerede track The Art of Peer Pressure med på den ellers så omfangsrige sætliste – nu hvor de var i netop hjembyen for holdet bag.

Overskud og overblik
Men alt dette er detaljer der ikke slår skår i glæden, men blot kunne have løftet det hele højere. Det ,der står tilbage fra denne søndag aften i Vega er en vellykket koncert med en dygtig rapper i front – en rapper med overskud og god energi. Lamar beviste hvorfor han er andet og mere end bare endnu en rapper fra staterne, og så er han et godt forbillede for de mange nye spirer. Man kan faktisk godt levere varen og blive til noget uden at det hele handler om bling, damer, dansere og det rette outfit.

Lamar havde overblik og overskud til at holde øje med folk der blev skubbet, delte vand ud til de forreste rækker og sørgede generelt for at være en god vært for sine gæster. Det var sådan det føltes – også selvom det måske i virkeligheden mest var ham der var gæst i København.