Peter Sommer og Mellemblond: Train, Aarhus

Peter Sommer og Mellemblond, Train, Aarhus

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Efter min ydmyge mening er Peter Sommer en af vort lands stærkeste sangskrivere. Måske ikke i liga med folk som Kim Larsen, Sebastian og Søren Huss, men han er godt på vej deropad, og alene det siger ikke så lidt. Hans seneste album "Alt Forladt", skilsmissepladsen som den er blevet døbt, er blevet taget godt imod. Et album, der er lyder radikalt anderledes end skanderborgenserens tre andre udspil. Guitaren er smidt langt væk og erstattet af elektroniske spilledåser, rytmebokse og andet gøgl.

Det er der kommet et glimrende album ud af, hvor Sommer endnu engang beviser sine kvaliteter med stærke tekster. Et ret ømtåleligt emne at synge om, men det bliver på "Alt Forladt" ikke for privat. Hvis sange bliver for private, har de det ofte med også at blive lidt ynkelige at høre på. Heldigvis er vi sluppet for det, og torsdag aften præsenterede Peter Sommer med band så størstedelen af sangene fra det seneste album samt udpluk fra de gode gamle dage.

Det var næsten hjemmebane for Sommer, og det kunne mærkes igennem den præcis fem kvarter lange koncert. Han blev hyldet som en konge af de 500 publikummer, ikke kun da han indtog scenen, men også imellem numrene. Jeg havde på forhånd været lidt nervøs for, om den gode Peter Sommer havde husket sin akustiske guitar. Det havde han, men den blev brugt alt, alt for lidt.

Utydeligt og en smule uvedkommende
Sommer og company lagde for med fire skæringer fra det seneste album. Fire numre, hvor den akustiske guitar ikke blev rørt, og Sommer til tider så lidt rådvild ud i de alenlange instrumentale passager. Hvad skulle han lave? Nogen dansetrold er han ikke. Al den elektronik gjorde det sine steder svært at skille numrene ad. Åbningen med "Tvivlen Er I Huset (Del 1)" og den efterfølgende "Pænt Goddag, Pænt Farvel" stod ret uklare i lydbilledet, og man skulle holde tungen lige i munden for at høre, hvad der blev sunget. Maskinmusikken gjorde det altså ret uvedkommende. Jeg er ked af at sige det, for som sagt synes jeg, det seneste album er godt – og det er de foregående også. Derfor gjorde det endnu mere ondt i musikhjertet, da "Valby Bakke" blev serveret som en elektronisk maltraktering. Hvor var guitaren, Mr. Sommer?

Der blev proklameret fra scenen, at det var godt at være tilbage, og desuden blev der sendt private hilsener til folk på balkonen. Stemningen var løs, men det var klart, at det på scenen var forsangeren, der kørte showet. Søren Zahle på guitar og Stefan Kvamm på elektronik og bas var indtil forholdsvis langt henne i koncerten yderst passive, og selveste Palle (kron) Hjorth på tangenter gjorde heller ikke det store væsen af sig.

Der kom den…
Bedst, som jeg var godt på vej til at blive lullet i søvn af elektroniske beats i overflod, skete der noget dejligt. Lige som "Valby Bakke" havde gjort mig trist, skete der noget glædeligt. Sommer greb sin akustiske guitar og gav en forrygende udgave af "Tigger", hvor han på smukkeste vis blev bakket op af Hjorth på tangenterne. Endelig noget af det, Sommer er allerbedst til. Det enkle.

Men ak, ak, ak. Tilbage til det elektroniske skulle vi da, og det kunne åbenbart ikke gå hurtigt nok. Jeg er ikke imod elektronik, og mange af sangene på "Alt Forladt" er vellykkede, men live kom det bare ikke rigtigt til udtryk. Der manglede et eller andet. "Hvorfor Løb Vi?" blev jappet af hurtigere, end jeg kunne nå at skrive sangtitlen på min blok, men til gengæld var der pondus i "Beruset", hvor Sommer igen greb guitaren, og samtidig viste Søren Zahle for første gang lidt tænder og brillerede med dejlig elektrisk spade som underlægning.

De sange, der til tider balancerede på grænsen til ballader, var klart at foretrække. Her kunne man tydeligt høre Peter Sommers vokal, der i de meget pumpede numre forsvandt lidt. Han synger ikke godt, men når man hører hans stemme, er der ikke tvivl om, at det er ham – og det er jo også en kvalitet.

Til sidst i sættet blev der grebet ud efter nogle af de sange, der kunne synges med på. Hyldesten til hjembyen i "8-6-6-0" var det tætteste, vi kom på fællessang. "Til Rotterne, Til Kragerne, Til Hundene" var ualmindeligt skramlet, men til gengæld blev der efter klapsalver og et ønske fra Sommer om snart at komme tilbage sluttet af med endnu en stille sag. "Mod Nye Højder" satte punktum for en koncert, der må betagnes som ret monoton, men med fine øjeblikke, når guitaren kom i spil.

Hvis vi tager udgangspunkt i det seneste album, så er det seriøse tekster og et seriøst emne. Hvorfor så al den forpulede elektronik? Hvorfor får vi ikke lov til at opleve Peter Sommer med kun en guitar som akkompagnement? Det er jo der, han er bedst. Ja, jeg spørger bare…

Support: Mellemblond ****
Det danske upcoming band trakterede os med en halv times support inden aftenens hovednavn, og det blev en herlig oplevelse i selskab med forsanger Kristoffer Munck Mortensen på akustisk guitar og hans makker Tobias Mynborg på elektrisk guitar og kor. Vi fik otte sange, hvoraf syv af dem slet ikke er udkommet endnu. Noget af en chance at tage, men de to herrer endte alligevel ud med et positivt resultat. Normalt spiller Mellemblond elektrisk rockmusik, men i aftenens anledning var det lidt mere folk-præget, dog med stænk af rock, når Mynborgs elektriske guitar kom ind over. Der blev også benyttet en rytmeboks på af par af numrene, men det gjorde hverken fra eller til.

De nye sange var meget forskellige i deres udtryk, og der var klare træk til blandt andre Søren Huss og ikke mindst Sebastian, hvor især "Vågnede En Morgen" mindede bemærkelsesværdigt meget om legendens "Vintervise". Der bliver leget med lyrikken – også i de nye sange, og sat ind i fine rammer med et par guitarer er det skam ikke utænkeligt, at Mellemblond bliver stærkt medvirkende til at bære den danske sangskrivertradition videre. Eneste sang, der er udkommet, var titelnummeret fra gruppens ep, "Elastisk", som udkom for halvandet år siden. En fin måde at afslutte en fornem halv time på, og nu er der blot at vente til sidst i marts, hvor Mellemblond har et nyt album på gaden.