x
Emeli Sandé: Store Vega, København

Emeli Sandé, Store Vega, København

Emeli Sandé: Store Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Der var ikke tvivl om, hvem der spillede tirsdag aften i et udsolgt Store Vega på Enghavevej i København. I den proppede sal, hvor stemningen summer forventningsfuldt, står der med kæmpestore bogstaver "Emeli Sandé" på scenens bagtæppe. Med et brag begynder koncerten lidt over ni, med superhittet "Heaven".

Dygtig vokal og fin lyrik
Emeli Sandé, der kommer fra Skotland, debuterede i 2012 med det anmelderroste album "Our Version of Events". Et album, der har en del "hjerte-rimer-på-smerte" at byde på, dog med en smule mere dybde, end man nogle gange oplever det hos kvindelige r'n'b-ish singer/songwritere.

Sandé har fortalt, at albummet handler meget om et smertefuldt brud, og det er da også relationen mellem mand og kvinde, og den der kærlighed, der er i centrum. Numre som "Where I Sleep", "My Kind of Love" og "Mountains" er alle gode eksempler på det. Stille, men dog storladne numre, med plads til lidt gåsehud og lidt eftertænksomhed. Men kun lidt.

Emeli Sandés stemme er virkelig imponerende, og man kan undre sig over, at hun først nu får startet sin solokarriere. Før har hun skrevet sange til kunstnere som Leona Lewis, Cheryl Cole og Sugababes. Men nu er det hendes tur i spotlightet, og med rette.

Højdepunkterne
Sangen "Suitcase" er min personlige favorit på pladen, og også denne aften. Arrangementet er skruet helt ned til et minimum, med Emelis stemme og en bas som eneste virkemidler. Og shit, hvor det virker! Salen er som forstummet, hvilket giver en meget intens stemning. Emeli Sandé krænger sit hjerte og sin sjæl ud på smukkeste maner, og der er ikke et øje tørt i Store Vega.

Et andet rigtig fint moment er, da Sandé tager plads bag klaveret og giver den som den sørgelige klovn alene i et enkelt spotlight, i sangen "Clown". Hun mangler bare den harlekinternede dragt og det skæve øjenbryn for at fuldføre øjeblikket!

...men det var lidt fladt
Emeli Sandé brillerer helt klart på de mere stille numre, der kan give hendes stemme den plads, den fortjener, og lade intensiteten flyde ud til publikum, uden det bliver forceret på den der "hey, nu skal vi være friske, for det her er live!"-måde. Når der kom lidt reggaetoner eller jungletrommer ind over nogle af de mere upbeat-numre, blev det lidt fladt.

Også de nye numre der blev præsenteret, levede ikke op til den standard, hun har leveret på debutalbummet. Det var faktisk også rigtig synd, at hun gjorde brug af to korsangere på scenen – på grund af styrken i hendes egen stemme, var der simpelthen ikke brug for ekstra vokaler, og de blev til tider et irritationsmoment.

Sandé skal holde sig til det, hun er bedst til, og det er altså at formidle hjerteskærende tekster med et minimum arrangement og med sin helt eminente stemme. Det fik vi heldigvis en del af denne aften, men ikke nok til at komme op over fire stjerner.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA