Kashmir
E.A.R.

Kashmir: E.A.R.

CD / Sony Music
Udgivelse D. 18.03.2013
Finn P. Madsen

Kashmir har krydset mange veje i den over 20 år lange karriere. Med en træfsikkerhed for gode langtidsholdbare melodier og en gennemarbejdet musikalitet har bandet gang på gang fornyet sig fra album til album. Fællesnævneren har været den blødende melankoli og den store organiske lyd, som både er blevet tilsat kanter og knaster for ikke at ende i den bløde midterrabat. På deres syvende album E.A.R. udfordrer gruppen atter sig selv med et radikalt stilskifte.

Med små skår fra fortiden har Kashmir taget skitser og lydklip i bedste surrealistiske stil og samlet dem til en fælles musikalsk collage. Det høres tydeligt gennem hele albummet, at eksperimenterne har fået godt med plads. Det har igen gjort instrumenteringen på flere af numrene herligt fragmenteret og sfærisk uhåndterlig. På den ambient-inspirerede åbner Blood Beech svæver bandet modløst ud i det ydre rum båret af en klaustrofobisk lydbund, mens Peace In The Heart dystert bygges op med akustiske guitarflader og elektronisk puls.

Milk For The Black Hearted trækker mørke skyer op, hvor Kasper Eistrup med alvor i stemmen lader modløsheden skinne igennem. For lytteren indfinder fornemmelsen sig af at være i et stort altopslugende tomrum, hvilket yderligere forstærkes det sammenkoblede instrumentalnummer Trench. På Purple Heart flirtes der åbenlyst med den tyske krautrock, og det repeterende og mekaniske beat læner sig lidt for åbenlyst op ad Neus Hallogallo. Klimaks er den fremragende og over otte minutter lange Pedestals. Der males et sonisk lydlandskab, som er både elektronisk abstrakt og dragende gådefuldt. Kashmir har på E.A.R. genopfundet sig selv med et overrumplende sporskifte, der trækker mod nye horisonter.