Mother Sparrow
I Made A Friend / Gust

Mother Sparrow: I Made A Friend / Gust

Vinyl + download / Selvudgivet
Udgivelse D. 01.03.2013
Rune Schlosser

Det er en forfærdelig sørgelig historie med Mother Sparrow, som for nogle år tilbage mistede sanger og sangskriver bag projektet, Jannick Wiinblad, blot 25 år gammel. Spurvenes debut fra 2008 baserede sig på netop Wiinblads skizofreni og tidligere selvmordsforsøg, som han på tragisk fuldførte efterfølgende. Dermed bliver dette album udgivet i retrospekt via en crowdfunding-kampagne, hvor denne dobbeltvinyl har kunnet se dagens lys. Ud af et arkiv på godt otte album, er der blevet valgt to album ud, I Made A Friend og Gust fra to tidligere bandmedlemmer samt en initiativtager.

Albummets lo-fi æstetik er skræmmende og intens. På Stone And Boulder finder vi det tætteste, der kort kunne minde om optimisme i et omkvæd, som er pakket ind i en støvet og smuk lyd med stor instrumental alsidighed i udtrykket. Også den lange afrunder Soot & Fork, hvor stryg, fløjte og trommemaskiner bliver indhyllet i varmen fra en akustisk guitar. Modsætningsfyldt og stærkt. På Gust står And Maybe We'll Laugh som et hjerteskærende nummer med en ubærlig tekst: "The wind is right here / and will probably blow you out / and you'll die / and you will not dwell here".

De to albums store personlige og skitseagtige touch slår fast, hvorfor denne udgivelse har sin berettigelse. Hvor lyrik og udtryk fremstår umanerlig inderligt og kolosalt hjerteskærende, hvor historiens gang ikke kan lade være med at påvirke undervejs. Sparrow og Wiinblad er i al sin kvalitet et dansk svar på en Mark Linkous, der på skræmmende hvis deler livsbane med Wiinblad.

Det eneste spørgsmål, der står tilbage, er, hvad det ikke kunne være blevet til, hvis dette talent havde fået lov at udfolde sig i dag? Det er gysende at tænke på.