Justin Timberlake
The 20/20 Experience

Justin Timberlake: The 20/20 Experience

Album / Sony Music
Udgivelse D. 18.03.2013
Sohail Hassan

Mellow er meget betegnende for den nye og længe ventede opfølger til 2006's milepæl FutureSex/LoveSounds. Nu, hvor Timberlake er 32 år, har fået eftertænksomt David Lynch-hår og er gift med drømmepigen, er han en langt mere voksen, afslappet og selvbevidst person, som crooner mere, end han byder op til dans.

De 12 numre på deluxe-udgaven spreder sig over et større musikalsk spektrum end blot r&b og pop, men der er også numre, som følger den vindende opskrift fra tidligere. Selv om tempoet er skruet gevaldigt ned, så forbliver kombinationen af Timberlake og Timbaland potent og eksplosiv. Når de to leger, bydes der på rytmiske driblinger i Michael Jackson-højder.

Første single, Suit & Tie, er det mest tilgængelige nummer på skiven. Resten er sværere at greje, men ved flere gennemlytninger vokser albummet på en. En enkelt svingom eller to bliver det alligevel til på f.eks. bedste skæring, den indisk inspirerede Don't Hold The Wall, der går lige i nakken, Let The Groove Get In, der leder tankerne hen på MJ's Wanna Be Startin' Something med sine afrikanske rytmer, og Body Count, der er skåret lige efter den gamle opskrift. Syv af de 12 numre leveres i extended versioner, hvor musik-eksperimenterne får lov at flyde i op mod otte minutter. Andre stærke numre er Tunnel Vision og Strawberry Bubblegum. På begge disse sange er indholdet, ligesom det meste af albummet, en hyldest til den nybagte kone.

Selv om tredje udspil ikke når samme højder som de to tidligere album, er der lagt kræfter i, og der er masser at komme efter til den villige lytter. Søndagsmusik måske, men af den slow cool slags. Det ses tydeligt, deraf titlen.