Tyler, the Creator
Wolf

Tyler, the Creator: Wolf

Album / Sony Music
Udgivelse D. 02.04.2013
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Det er tungt, mørkt, dystert – og livgivende. Tyler, the Creator har ikke så få alteregoer, og han er ikke bange for at lege med dem. At bruge dem, spille dem ud mod hinanden og fortælle om dem. Elske dem, hade dem. Nogle gange bliver det serveret lige for snuden af en, andre gange skal man lede lidt. Og de 18 tracks, denne skive byder på, er oplagte at høre mere end bare et par gange, for det er ikke kun tekstlige detaljer, der dukker frem, når man lige tager et ekstra lyt. Den musikalske side byder også på detaljeret indhold, med mange interessante, primært elektroniske, elementer.

Den unge rapper med den karismatiske lyd og den hårde attitude er hverken blevet stueren eller blid som et lam siden sidste udgivelse, men Wolf er alligevel et album, der lader lytteren komme lidt tættere på rapperen, som viser lidt mindre attitude og lidt mere Tyler end tidligere. Et album, der viser, at han kan andet og mere end at være en del af det alternative hiphopkollektiv OFWGKTA – hvilket også er et tema, han kommer ind på flere gange på albummet. Kampen om at blive taget seriøst som rapper, uden at lyde og gøre som alle andre.

Der er dog flere tracks, der falder ved siden af, og når det kommer til stykket, så ville det nok klæde albummet at være skåret fem tracks ned for at gøre det helt stramt. Det kan godt blive en kende for spøjst i nogle tilfælde, og jo længere man kommer i albummet, jo sværere er det at fange den røde tråd. Men han er en dygtig rapper og skriver, og tracks som Answer, Domo23, Colossus, Slater eller Cowboy viser hvorfor.